Svenskar mest utmattade av julhandeln visar ny europeisk undersökning

En ny europeisk undersökning från PayPal visar att svenskarna i högre grad beskriver julhandeln som stressig, arbetsam och tröttande än vad andra européer gör. Ett sätt att slippa stressen är att vara ute i tid och handla julklapparna online. Det är lätt att släppa oron med hjälp av tjänster som PayPals köparskydd så man istället kan fokusera på tid med familjen samt mat och dryck som även rankar högt hos svenskarna i juletider.

Svenska folkets attityder till julen och julklappsvanor är nu kartlagda. Undersökningsföretaget Reputation Leaders har under oktober, på uppdrag av PayPal, genomfört en undersökning i Sverige, Tyskland, Spanien, Ryssland, Frankrike och Italien där 1 000 invånare i respektive land fått svara på frågor om sina vanor och sin inställning till julen.

Undersökningen visar att även om svenskarna beskriver julhandel som kul, så är det fler som upplever den som stressig, arbetskrävande och utmattande jämfört med andra. Mindre än hälften av svenskarna uppger att de älskar att köpa julklappar (45 procent), en lägre siffra jämfört med snittet från de övriga länderna (60 procent). Kanske är det förklaringen till att det är mer populärt att ge presentkort i Sverige (32 procent) än i övriga delar av Europa (25 procent). Som svar på frågan varför man ger julklappar svarar de flesta svenskar att det är en tradition (54 procent), de flesta européer uppger däremot att de gör det av kärlek och tillgivenhet (61 procent).

Det bästa sättet att slippa stressen är att handla julklapparna på nätet och använda en snabb och enkel betaltjänst som PayPal. Man slipper trängas i butikerna och kan tryggt handla från soffan istället för att stressa runt på stan, vilket svenskarna också efterfrågar i undersökningen. Det finns även goda möjligheter att både spara pengar och hitta unika gåvor till nära och kära, säger Mårten Barkman, vd för PayPal i Skandinavien.

Undersökningen visar alltså att många svenskar skulle njuta mer av julen om de handlade sina julklappar tidigare. Att handla i god tid kan utgöra ett bra alternativ för svenskar som vill prioritera julfirande, men också spara pengar. Dessutom behöver svenskarna inte oroa sig för returfraktkostnader, då PayPal erbjuder ersättning för returkostnader.

Att handla julklapparna tidigt är ett bra tillfälle för att pröva e-handel över gränserna, då man kan spara mycket pengar, hitta unika julklappar och vara klar med julklappsshoppingen i god tid. PayPals starka köparskydd och tjänsten ”Ersättning för returkostnader” ger också en trygghet för julklappsshopparen om något skulle gå fel i köpet. Genom att dra nytta av de här dagarna har svenskarna möjlighet att umgås mer med familjen och fokusera mer på mat och dryck och annat som hör julen till, säger Mårten Barkman.

Liksom i andra länder är svenskarnas allmänna attityd till julen positiv. Hälften av alla svenskar svarar att de främst associerar julen med familjen, vilket är än högre andel än i flera andra europeiska länder. Mat och dryck kommer på andra plats, och är viktigare i Sverige än för övriga européer. Julfester är dock inte alls lika viktigt för svenskarna.

Intressant statistik från de övriga europeiska länderna

• Mer än hälften av italienarna ”kan knappt bärga sig inför julen”. Italienarna ger också fler presenter än övriga länder.
  • Allra mest upphetsade inför julen är ryssarna, som också gillar att julhandla. Dock ligger 22 procent sömnlösa på grund av oron över julklappsinköpen.
  • 60 procent av tyskarna är långsiktiga i sitt planerande inför jul och köper julklappar under hela året och sparar dem till jul. För att slippa stress köper många tyskar presentkort och godis i julklapp.
  • Bara en av tio spanjorer känner sig väldigt förväntansfulla inför julen.
  • En av fyra fransmän kommer att spendera mer än 500 Euro på julklappar.

* Undersökningen genomfördes av Reputation Leaders den 16 – 24 oktober 2014 via webbintervjuer bland ett statistiskt säkerställt urval av svenska befolkningen över 18 år.

Vi sätter människan i centrum i allt vi gör. Sedan PayPal grundades 1998 har vi varit ledande i utvecklingen av digitala betalningar. Nu hanterar vi nästan 10 miljoner betalningar åt våra kunder varje dag. PayPal gör det enklare för användarna att ha kontroll över sina pengar. Vi hjälper människor att smidigt överföra pengar utan att behöva uppge kort- eller bankuppgifter för andra och kunna välja mellan att betala med sitt PayPal-saldo, bankkonto, PayPal Credit eller betalkort. Med våra 157 miljoner aktiva e-plånböcker har vi skapat ett öppet och säkert ekosystem för betalningar där människor och företag väljer att på ett säkert sätt genomföra betalningar mellan varandra på nätet, i butik och på mobila enheter. PayPal är en global betalplattform som är tillgänglig på 203 marknader och ger användarna möjlighet att få betalt i mer än 100 olika valutor, föra över pengar till sina bankkonton i 57 valutor och ha pengar på sitt PayPal-konto i 26 valutor. PayPal är ett eBay-företag (NASDAQ: EBAY). I september 2014 presenterade eBay Inc en planerad delning av eBay och PayPal till två fristående noterade bolag under 2015.

Mer information om PayPal finns på www.paypal.se och www.paypal-media.com. Mer information om den planerade delningen av bolaget finns på http://update.ebayinc.com