Första spadtaget av klimatsmart Kvarter Tor i Hyllie

Den 21 mars bjuder Peab Bostad in till första spadtag av Kvarter Tor i Hyllie. Här utvecklas ett klimatsmart kvarter med förskola, hyresrätter och bostadsrätter. Medverkar gör Märta Stenevi, kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden, Malmö stad.

Peab var en av de första aktörerna i Hyllie och har hittills utvecklat och byggt hyresrätter, bostadsrätter, kontor och hotell. Nu fortsätter Peab att utveckla ett nytt kvarter med blandad bebyggelse i ett klimatsmart kvarter och med stort fokus på hållbar stadsutveckling. Här blir det solceller på taket, ett ventilationssystem som återvinner värmen, en gemensam bilpool och tillgång till elcykel för de boende.

I kvarter Tor kommer det att byggas 52 hyresrätter, 127 bostadsrätter och en förskola med plats för 80 barn som är omsorgsfullt planerad tillsammans med Malmö stad.

Det symboliska spadtaget kommer därför att tas av barn från en närliggande förskola. På pressträffen finns dessutom arkitekterna bakom projektet på plats tillsammans med Peabs representanter. Vi är också extra glada att ha med oss Märta Stenevi, kommunalråd och ordförande i stadsbyggnadsnämnden, Malmö stad.

Varmt välkommen!

Datum: Tisdag den 21 mars 2017

Tid: 12.00-13.30

Plats: Tors gränd, Hyllie Allé, Malmö

För frågor, kontakta:

Kim Kulstad, regionchef, Peab Bostad, region Skåne, 0725 33 45 30, Kim.Kulstad@peab.se

Hans Ranelycke, projektchef, Peab Bostad, region Skåne, 0708-84 58 08, Hans.Ranelycke@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig, Peab Bostad, 0733 37 68 93, Lisette.Berg@peab.se

Läs mer om Hyllie: www.hyllie.com

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 46 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar: