• Peab/

Garanterad båtplats ska sälja exklusiva bostäder på Klevens Udde på Smögen

Med ett läge som ger fler båtplatser än bostäder ska Peab locka nya bostadsrättsköpare till Klevens Udde på Smögen.
På söndag startar försäljningen av de första bostadsrätterna som erbjuder ett exklusivt boende olikt något annat längs Bohuskusten.

Den första och andra etappen av bostadsrätterna på Klevens Udde omfattar 28 lägenheter som väntas stå klara under 2014. Nu startar försäljningen av de första åtta lägenheterna. I området finns även de exklusiva Hamnhusen – fem äganderätter ritade av Wingårdhs arkitektkontor – som redan ligger ute till försäljning.

Bostadsrätterna och Hamnhusen är inspirerade av de bohusländska fiskarstugorna och får faluröda fasader. Tillsammans bildar de ett nytt bostadsområde där alla får öppet hav utanför dörren med 50 meter till den egna båtplatsen.

– Förutom de tre bryggor som redan finns bygger vi en strandpromenadsbrygga vid Hummermagasinet vilket förutom ett trevligt promenadstråk möjliggör ännu fler båtplatser. Det gör att vi kan erbjuda hela 75 nya båtplatser i en kommun där det i dagsläget är flera års kö till de befintliga säger Susanne Kristensson, projektutvecklare på Peab.

Lägenheterna varierar i storlek och byggs alla som permanentbostäder i tvåplanshus med garage i markplan. Området får också en gemensam pool och lekplats för de minsta.

– Våra kundundersökningar visar att det finns stort intresse för att bo på platsen året runt. Men boendeformen kommer variera och många blir säkert också sommarbostäder. Exempelvis kan man göra om en tvåa till en trea om det passar boendebehovet bättre.

I första och andra etappen av Klevens Udde planeras 28 lägenheter. Inflyttning är planerad till hösten/vintern 2014. Ytterligare 30 lägenheter planeras i kommande etapper. Totalt ska området bestå av 58 bostadsrätter fördelat på fyra huskroppar och fem hamnhus.

Fakta Brf Klevens Udde
Byggbolag: Peab
Arkitekt: Liljewall Arkitekter
Bostäder: 28 bostadsrätter
Tillträde: 2014. Säljstart 28 april!
Rum: 2 - 4 rok
Yta: 48 - 96 kvm
Pris: 2 900 000 - 5 890 000 kr
Månadsavgift: 1 144 - 4 841 kr