Ökad omsättning med förbättrat rörelseresultat

Juli – september 2018

• Nettoomsättning 12 445 Mkr (11 595)
  • Rörelseresultat 743 Mkr (714)
  • Rörelsemarginal 6,0 procent (6,2)
  • Resultat före skatt 750 Mkr (705)
  • Resultat per aktie 2,05 kr (1,98)
  • Orderingång 11 473 Mkr (10 651)
  • Kassaflöde före finansiering -876 Mkr (104)

Januari – september 2018

• Nettoomsättning 37 388 Mkr (35 491)
  • Rörelseresultat 1 710 Mkr (1 665)
  • Rörelsemarginal 4,6 procent (4,7)
  • Resultat före skatt 1 679 Mkr (1 633)
  • Resultat per aktie 4,73 kr (4,70)
  • Orderingång 40 636 Mkr (35 960)
  • Orderstock 48 036 Mkr (40 211)
  • Kassaflöde före finansiering -1 970 Mkr (787)
  • Nettoskuld 4 441 Mkr (2 347)
  • Soliditet 29,4 procent (30,4)

– Den positiva utvecklingen för Peab fortsatte under tredje kvartalet och samtliga affärsområden förutom Projektutveckling redovisar förbättrade resultat. Marknadssituationen är fortsatt god med en stabil efterfrågan på totalmarknaderna i Sverige, Norge och Finland. Vår bredd i verksamheten gör att vi kan möta nedgångar inom vissa produktområden med uppgångar inom andra, säger Jesper Göransson VD i Peab.

Denna information är sådan information som Peab AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbuksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 9 november 2018 kl 8.00 CET.

För ytterligare information, kontakta:

Jesper Göransson, VD och koncernchef, 0431-89338

Camila Buzaglo, Kommunikationsdirektör, 070-5453269

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på cirka 51 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Jesper Göransson VD i Peab