Peab avvecklar aktieinnehavet i Wihlborgs

Peab avvecklar aktieinnehavet i Wihlborgs Fastigheter AB Peab har beslutat att avveckla sitt aktieinnehav i Wihlborgs. Som en följd av detta beslut kommer Peabs VD Mats Paulsson idag att lämna uppdraget som ledamot i Wihlborgs styrelse. Under senare år har Peab arbetat med att förtydliga sin struktur och med att skapa gynnsamma förutsättningar för att nå god lönsamhet. Peab avser att fortsätta renodlingsprocessen och därmed skapa ökad tydlighet. - Aktieinnehavet i Wihlborgs har lett till frågetecken kring relationen mellan Peab och Wihlborgs. Vår bedömning är att vi genom denna åtgärd ökar tydligheten kring både Peab och Wihlborgs, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. Peabs aktieinnehav i Wihlborgs omfattar 4.500.000 A-aktier och 13.370.000 B- aktier, motsvarande 5,7 procent av kapitalet och 14,6 procent av rösterna. Aktierna är bokförda till 223 Mkr. Avvecklingen av aktieinnehavet kommer att göras när det bedöms lämpligt utifrån aktiemarknadsperspektivet. För ytterligare information kontakta: Mats Paulsson, VD Peab 0431-89 000 Gösta Sjöström, informationschef Peab 070-555 00 58 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00060/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/11/19991111BIT00060/bit0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.