Peab avyttrar maskinverksamhet i Norrland

Peab avyttrar maskinverksamhet i Norrland Lambertsson Sverige AB och Cramo har slutfört förhandlingarna om att Cramo skall förvärva Lambertssons maskinavdelning i Norrland. Samtidigt har ett långsiktigt samarbetsavtal tecknats som innebär att Cramo skall tillgodose Peabs maskinbehov i Norrland. - Genom att Cramo har mer än 20 depåer i Norrland får Peab en snabbare och mer effektiv maskinförsörjning i området. Kostnadsbilden blir därmed både tydligare och lägre för oss, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. Överenskommelsen innebär att Cramo övertar Lambertssons maskinavdelning i Region Nord med cirka 30 anställda samt maskiner och inventarier. Verksamheten omsätter cirka 55 mkr och berörda orter är Sundsvall, Umeå, Luleå, Borlänge och Skellefteå (Rönnskärsverken). För ytterligare information kontakta: Hasse Lindberg, VD Lambertsson Sverige 070 - 594 78 04 Gösta Sjöström, informationschef Peab 070 - 555 00 58 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00440/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/01/20000301BIT00440/bit0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 50 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.