Peab Bostad planerar för flera nya bostadsprojekt på Hisingen

De senaste tio åren har Peab Bostad startat ett 15-tal bostadsprojekt med nästan 1 500 hyreslägenheter och bostadsrätter på Hisingen. Närmast väntar den andra etappen av Brf Qvillestaden i Brämaregården med ytterligare 40 lägenheter.
– Hisingen har en fortsatt stor potential för modern bostadsutveckling och vi kommer de närmaste åren presentera flera nya bostadsprojekt, konstaterar Pehr-Olof Olofsson, regionchef för Peab Bostadsutveckling.

Hisingen, Sveriges femte största ö, har inte alltid förknippats med nyskapande bostadsprojekt. Betydligt oftare har Hisingen nämnts i samma andetag som den nedlagda varvsindustrin och de problem som präglar delar av miljonprogrammet.

För bostadsutvecklare har det inte varit en självklarhet att satsa på just Hisingen. Vi startade 2006 med S:t Jörgen Trädgård och började inse potentialen. Vårt engagemang i Porslinfabriken resulterade i över 500 producerade och sålda lägenheter mitt under brinnande finanskris och efterdyningarna av den. När vi engagerade oss i Porslinsfabriken fanns det många olyckskorpar som var framme och menade att området kring Backaplan inte var attraktivt. I dag är det ett av de mest lyckade bostadsprojekten i Göteborg, säger Pehr-Olof Olofsson.

Framgångarna med Porslinsfabriken gjorde Peab Bostad ännu modigare och följdes upp med projektet Kajen 1 på Västra Eriksberg, bolagets hittills mest exklusiva bostadsprojekt i Göteborg. Sammanlagt har Peab Bostad genomfört fyra större bostadsprojekt i Eriksberg. Efter etableringen av Kajen 1 är Västra Eriksberg mer eller mindre färdigbyggt.

För Peab har det varit naturligt att gå vidare med projekt på Lindholmen och Brämaregården. Brf Lindholmskajen introducerades i våras och flertalet av 67 lägenheter såldes på kort tid. I våras var det också säljpremiär för första etappen av Brf Qvillestaden och där är det nu dags för den andra etappen. Sammanlagt är det 92 lägenheter som utgör den nya bostadsrättsföreningen.

Vi tycker det är mycket intressant att vara med och utveckla och förändra bilden av Brämaregården. Det är en arbetarstadsdel som har stora kvaliteter och som präglas mångfald, kreativitet och en omedelbar närhet till centrala Göteborg. Bostadsbyggandet i Backaplan, Brämaregården, Lindholmen och Eriksberg bidrar till att binda samman och förtäta centrala Göteborg, säger Pehr-Olof Olofsson.

Hur ser då de närmaste planerna för Peab Bostad ut när det gäller fler bostadsprojekt på Hisingen?

Vi kommer att fortsätta bygga fler bostäder både på Eriksberg och Lindholmen. Vårt närmaste aktuella bostadsprojekt blir Lindholmsvarvet, en ny etapp i Lidholmshamnen, och därefter bostadsrätter i Skra Bro/Björlanda på västra Hisingen. I Skra Bro planerar vi för flera lägenheter i småskaliga flerbostadshus som i första hand vänder sig till den mindre familjen.

Bildtexter:
Vi har mycket medvetet satsat på bostadsutveckling på Hisingen och har flera lyckade projekt de senaste tio åren. Inte minst blev satsningen på Porslinsfabriken en fullträff, säger Pehr-Olof Olofsson, regionchef för Peab Bostadsutveckling. Foto: Johan Dahlquist.

Brf Qvillestaden lockar med en grönskande innergård och har en karakteristisk träfasad. Fasaden kräver lite underhåll och åldras naturligt.

Fakta Brf Qvillestaden:
Brf Qvillestaden är ett spännande byggprojekt på flera plan. Inte minst för att Peab Bostad använt sig av en mycket rationell byggteknik för att kunna lägga mer resurser på själva arkitekturen och en välkomnande innergård. Ett särdrag för Qvillestaden är också den medvetna satsningen på ett stort antal ettor på 42 kvm och som vänder sig till en kategori av yngre köpare eller mindre hushåll. Sammanlagt kommer Brf Qvillestaden att innehålla 92 lägenheter på 1 - 4 rok. Prisintervall 2 085 000 – 4 495 000 med en månadskostnad på 2 705 - 5 107 kr.

Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostadsutveckling, 073-337 30 02,
pehr-olof.olofsson@peab.se
Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84, kajsa.jacobsson@peab.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 45 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Pehr-Olof Olofsson, regionchef för Peab Bostadsutveckling