Peab Bostad skapar tjänst som matchar podcasts med din resa

”Hur skulle det kännas att bo här?” är en fråga som många ställer sig inför ett bostadsköp. Inför säljpremiären av Nya Råsunda den 14 november har Peab Bostad skapat en tjänst som ger ett annorlunda svar på frågan. På Pendelpoddar.se kan pendlare matcha sin resa med podcasts av samma längd för att uppleva svaret.

Nya Råsunda är en stadsdel med nära till allt, vilket gör att den som flyttar hit kan behöva kortare poddar för resan till jobbet eller skolan. Med Pendelpoddar kan den som vill matcha sin resa med en podd som är precis lika lång eller kort, säger Christer Fursth, distrikschef på Peab Bostad.

På pendelpoddar.se kan besökarna fylla i var de reser ifrån och vart de ska, sedan får de välja om de går, cyklar, åker bil eller kollektivt för att få förslag på podcast-avsnitt som matchar tiden resan tar. Med ett klick kan besökaren sedan lyssna på de föreslagna poddarna för att bilda sig en uppfattning om hur det skulle kännas att pendla från exempelvis Nya Råsunda till T-centralen.

Det fina med Pendelpoddar är att det funkar lika bra i hela Sverige. Oavsett om du ska från Ystad till Haparanda eller från Nya Råsunda till Fridhemsplan, säger Christer Fursth.

I Sverige har andelen som lyssnar på podcasts ökat med 50 procent det senaste året, enligt en Orvesto-mätning. De som lyssnar på podcasts är mellan 16­-35 år gamla, jämnt fördelat över kön. 80 procent lyssnar i mobilen och storstadsområden som Stockholm och Göteborg har flest lyssnare. Trots det är utbudet av korta podcasts för kortare resor skralt. Brit Stakston, är mediestrateg och menar att behovet av kortare poddar är stort.

Att formulera sig kort och koncist i poddar är efterfrågat. Twitter med sina 140 tecken har redan visat fördelen med att kondensera sitt budskap. Ibland är tiden knapp och även om det finns parallella trender med longreads och timslånga poddar så behövs modet att även låta samtalen bli kortare, säger Brit Stakston.

Och äntligen kan man slippa de långa introduktionerna och avsluten som många timslånga poddar dras med. Fler korta poddar gör det dessutom möjligt att hitta inspiration från fler, avslutar hon.

Pendelpoddar visar resultat på podcasts från Sverige, Storbritannien och USA, men inledningsvis matchar tjänsten bara podcasts med resor mellan svenska adresser.

Hitta poddar som matchar din resa på www.pendelpoddar.se/ eller anmäl intresse för den första etappen av Nya Råsunda, Brf Derbyt på www.peabbostad.se/projekt/stockholm/brf-derbyt/

Om Nya Råsunda

Under hösten påbörjas uppförandet av 700 nya bostäder på platsen där Råsunda Fotbollsstadion tidigare stod. Det nya området har fått projektnamnet ”Nya Råsunda” och förutom bostäder planeras även kontor och butikslokaler. Peab bygger bostäderna och den första bostadsrättsföreningen, Brf Derbyt, om 157 lägenheter har säljpremiär den 14 november 2016.

Christer Fursth, distriktschef på Peab Bostad, 073-337 20 64, Christer.fursth@peab.se
Kajsa Jacobsson, presschef, Peab AB, 0725-33 34 84, kajsa.jacobsson@peab.se

www.peabbostad.se

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 45 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Christer Fursth, distrikschef på Peab Bostad