Peab bygger basstationer för UMTS

Peab bygger basstationer för UMTS Peabs dotterföretag Netel har tecknat ett ramavtal med 3G Infrastructure Services AB om att bygga 300 basstationer i Sverige. Avtalet omfattar projektering, byggnation och installation av basstationer för UMTS runt om i landet. Projekteringen av cirka 100 basstationer har redan påbörjats. Byggnationen kommer att utföras av Peabs rikstäckande organisation. I avtalet ingår även en option för 3G Infrastructure Services att utöka beställningen av ytterligare basstationer. Optionen löper till och med 2003-12-31 -Det här är ett viktigt genombrott för Netel och för Peab då det är vårt första avtal inom utbyggandet av UMTS, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. Netel ingår i Peabkoncernen och företaget utvecklar och levererar tjänster för projektering, implementering och underhåll av tredje generationens mobila system och fasta bredbandsnät. 3G Infrastructure Services AB ägs av Hi3G och Europolitan Vodafone. Bolaget har som uppgift att bygga och driva den infrastruktur som krävs för att tillhandahålla mobila tjänster via UMTS utanför storstäderna. För ytterligare information kontakta: Erik Salling, VD Netel 0733-375 000 Gösta Sjöström, informationschef Peab 0705-550 058 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00190/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/18/20011018BIT00190/bit0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.