Peab bygger bostäder i Partille

Peab har fått uppdraget att bygga ett av kvarteren i ett nytt område i centrala Partille öster om Göteborg. Beställare är Peab Bostad och kontraktssumman uppgår till 569 Mkr.

Det nya kvarteret är en del i området Partille Port och kommer att bestå av 222 bostadsrätter på 1-4 rum och kök. Husen kommer att varieras mellan sex och åtta våningar. Kvarteret byggs som en sluten byggnad runt en lugn innergård. I husens botten kommer det att finnas byggnader avsedda för handel och själva bostäderna samt innergården byggs sju meter ovanför markytan. Peab bygger även ett p-hus i anslutning till kvarteret.

– Det känns fantastiskt roligt att äntligen få sätta spaden i
marken till detta stora projekt, vår regions största projekt någonsin, säger Liselott Bergkvist, regionchef på Peab.

Just nu jobbas det för fullt med att sanera området, ett arbete som pågår fram till sommaren 2016. Den 20 juni är det dags för det första spadtaget.

– Den 25 september har vi säljpremiär för de första bostäderna och inflyttning kommer att ske i etapper med start första kvartalet 2018, säger Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad.

Totalt kommer det nya området att rymma över 800 nya bostäder samt kontors- och handelslokaler på en yta motsvarande 30 000 kvadratmeter när det står klart 2021.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Liselott Bergkvist, regionchef Peab, mobil: 0733-33 93 12
Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad, mobil: 0733-37 30 02
Kajsa Jacobsson, vik pressansvarig Peab, mobil: 0725-333484

Peab är Nordens Samhällsbyggare med 13.000 anställda och en omsättning överstigande 44 Mdkr. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid Nasdaq Stockholm.

Det känns fantastiskt roligt att äntligen få sätta spaden i marken till detta stora projekt, vår regions största projekt någonsin
Liselott Bergkvist, regionchef på Peab