Peab bygger bostadslägenheter i Västervik

Peab har fått uppdraget att bygga Nya Slottsholmen i Västervik bestående av 38 bostadslägenheter, restaurang, konferens samt reception för ett kommande flytande hotell. Beställare är Fastighetsbolaget Slottsholmen 1 AB och kontraktssumman uppgår till 125 Mkr. Bakom bolaget står ALM Equity AB och Björn Ulvaeus.

Uppdraget omfattar etapp 1, nybyggnad av 38 bostadslägenheter, restaurang, konferens och en terrasserad brygganläggning. I etapp 2 kommer det flytande hotellet att uppföras.

Byggstart beräknas ske under hösten och anläggningen kommer att ta ca 18 produktionsmånader att färdigställa.

- Efter fyra års arbete med detaljplanearbete och konceptualisering för att utveckla denna unika plats till något alldeles extra är vi glada att äntligen komma igång med byggnationen. Slottsholmen kommer bli unikt på flera sätt och en spännande destination för hotell- och restauranggäster men framförallt erbjuda en unik boendemiljö med hotellservice, sjöutsikt och båtplatser nedanför balkongen, säger Joakim Alm, VD ALM Equity.

Slottsholmen, som ligger centralt i Västervik och omges av vatten, förvärvades för fyra år sedan av ALM Equity och Björn Ulvaeus i syfte att återskapa platsens betydelse som restaurang- och nöjesdestination i Västervik. Strax intill ligger Stegeholms slottsruin där Västerviks Visfestival äger rum varje sommar.

För mer information, kontakta:
Michael Johansson, arbetschef Peab, +46 733 37 44 46
Joakim Alm, VD ALM Equity AB, +46 733 96 97 27
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.

Snabbfakta

Peab har fått uppdraget att bygga Nya Slottsholmen i Västervik bestående av 38 bostadslägenheter, restaurang, konferens samt reception för ett kommande flytande hotell. Beställare är Fastighetsbolaget Slottsholmen 1 AB och kontraktssumman uppgår till 125 mkr. Bakom bolaget står ALM Equity AB och Björn Ulvaeus.