Peab bygger över 100 nya bostadsrätter i Gamlestaden

Peab är med och utvecklar stadsdelen Gamlestaden i Göteborg. Med nyskapande arkitektur och ett unikt läge intill Säveån planeras för 117 lägenheter. Inflyttning sker vid årsskiftet 2019-2020.

Synen på Gamlestaden har på senare år förändrats. Från att ha varit en typisk arbetarstadsdel har upprustning av landshövdingshusen bidragit till att bevara småskaligheten och charmen. Byggnationen av Gamlestadens Resecentrum är ett tydligt exempel på den framtidstro och expansiva planer Göteborgs Stad och byggherrar har för stadsdelen. Inom de närmaste tio åren kommer det att produceras cirka 3 000 nya lägenheter.

Peab Bostad är ett av de byggföretag som ligger längts fram när det gäller att förnya och förtäta stadsdelen. Det bostadsprojekt som lanseras först är Gamlestads Brygga med 117 lägenheter. De första bilderna finns nu tillgängliga och visar att Peab Bostad satsar på att utveckla en tilltalande och nyskapande arkitektur. Arkitektbyrån är QPG som även ligger bakom Peabs storsatsning Partille Port med närmare 800 lägenheter.

– Vi ser en mycket stor potential i utvecklingen av Gamlestaden. Det aktuella projektet ligger granne med Säveån och det tror vi är en stor tillgång för våra blivande bostadsrättsinnehavare. Det är svårt att komma närmare vattnet än vad vi kan erbjuda med Gamlestads Brygga, säger Pehr-Olof Olofsson, regionchef på Peab Bostad.

Sammanlagt 117 lägenheter är fördelade på tre huskroppar och består av ettor, tvåor och treor från 35 till 77 kvm. Sjuvåningshusen har lägenheter med terrasser på översta våningen och samtliga lägenheter har en eller fler balkonger. Ett annat kännetecken är att alla entrévåningar kommer inrymma kommersiella lokaler.

– Det är fortfarande en öppen fråga vilka affärer eller verksamheter lokalerna kommer att innehålla. Men redan från början har det varit viktigt att skapa ett kvarter med hög tillgänglighet för alla som bor i eller besöker området. Det gäller även tillgängligheten till Sävevån och den brygga som planeras framför husen, förklarar Pehr-Olof Olofsson.

De som flyttar in i Gamlestads Brygga kommer ha ett par minuters promenad till Gamlestadens Resecentrum och en väl utbyggd kollektivtrafik. Sedan är det bara en hållplats till centralstationen. Resecentret är dessutom en knutpunkt för tåg och bussar till städer runt om Göteborg.

Alla som tycker om att cykla kommer känna sig extra prioriterade i den kommande bostadsrättsföreningen. Peab har räknat med 1,5 cyklar per lägenhet och har tagit fram en lösning för cykelförvaring i entréplanet. Dessutom kommer ett av Sveriges största cykelgarage byggas i anslutning till Gamlestads Torg och resecentret.

– Vi tror att lägenheterna kommer attrahera många singlar och par som ännu inte bildat en storfamilj. Det kommer finnas p-platser i ett närliggande p-garage men vi räknar med att många föredrar att åka kollektivtrafik eller cykla, konstaterar Pehr-Olof Olofsson.

När spaden sätts i marken avgörs av i vilken takt lägenheterna hittar nya ägare. Säljstart i vår och preliminärt är inflyttningen planerad till årsskiftet 2019-2020.

Bildtext: Brf Gamlestads Brygga kännetecknas av en nyskapande arkitektur och närheten till Säveån och så småningom det nya handelskvarteret Kulan.

Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad, 073-337 30 02,

Pehr-Olof.Olofsson@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig Peab Bostad, 073-337 68 93

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 45 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Pehr-Olof Olofsson, regionchef på Peab Bostad