Peab bygger ut Uppsala stadshus

Peab har fått uppdraget att bygga om och bygga till stadshuset i Uppsala. Beställare är Uppsala kommun Förvaltningsfastigheter AB och kontraktssumman uppgår till 840 MSEK.

Totalt handlar det om en yta på 27 000 kvm, varav nybyggnationen utgör 14 000 kvm. Till detta kommer omgivande miljö på 7 000 kvm. I det nya stadshuset kommer det bland annat att finnas utställningar, kontaktcenter, reception, konferenscenter, restaurang och kafé.

Ambitionen är att om- och tillbyggnadsdelen ska certifieras enligt BREEAM med klassningsnivå Excellent.

Uppdraget är en generalentreprenad i samverkan. Arbetet har påbörjats och det beräknas vara klart i augusti 2021.

Projektet orderanmäls i det första kvartalet 2018.

Illustration: Henning Larsen Architects

Grgo Omazic, regionchef Peab, 0733-33 91 46

Kajsa Jacobsson, presschef Peab, 0725-33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på 50 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.