Peab förvärvar byggföretag i Finland

Peab förvärvar byggföretag i Finland Peab har förvärvat det finska byggföretaget Rakennus OY Leo Heinänen, Säljare är MeritaNordbanken OY, med flera. Det förvärvade företaget omsätter ca 200 miljoner svenska kronor och sysselsätter 150 personer. Verksamhetsinriktningen är främst reparation, om- och tillbyggnad, byggservice samt fasadrenovering. Verksamhetsområdet är i huvudsak Helsingfors stad. Förvärvet av Rakennus OY Leo Heinänen innebär att Peab etableras på den finska marknaden. För ytterligare information kontakta Göte Brännvall, VD Peab Öst AB på tel 08-623 68 01 eller Gösta Sjöström, informationschef Peab AB 070-555 00 58 Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med 13 miljarder i omsättning och 8 500 anställda. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige och Norge. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens OTC-lista. Koncern- kontoret ligger i Förslöv i nordvästra Skåne. Peab AB Information Gösta Sjöström Koncernstab Information Tel (direkt) 0431 - 89 126 e-mail: gosta.sjostrom@peab.se Mobiltel 070 - 555 00 58 Internetadress: http://peab.se Tel (bostad) 040 - 36 83 50 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/05/04/19990504BIT00200/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/05/04/19990504BIT00200/bit0002.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.