Peab förvärvar F18 i Tullinge

Peab förvärvar F18 i Tullinge Peab har förvärvat den gamla flygflottiljen F18 i Tullinge i Botkyrka kommun. Säljare är det statligt ägda fastighetsbolaget Vasallen. Enligt planerna skall en ny stadsdel, Riksten, växa upp på det gamla flygfältet. Inom de närmaste 10-15 åren skall cirka 2.500 nya bostäder och verksamhetsfastigheter byggas på det 370 hektar stora området. På området finns redan idag ca 30.000 kvadratmeter befintliga förvaltningsfastigheter. Köpeskillingen uppgår till 80 Mkr och direktavkastningen uppgår till 9 procent. - Vi ser en stor potential på gamla F18 i Tullinge. Området ligger strategiskt placerat ur kommunikationssynpunkt och här kan Peab utveckla attraktiva bostäder som ligger inom ekonomiskt räckhåll för de flesta normalinkomsttagare, säger Peabs vice VD Mats O Paulsson i en kommentar. För ytterligare information kontakta: Mats O Paulsson, vice VD Peab 0733-37 10 05 Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733-37 10 10 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040701BIT00460/wkr0001.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.