• Peab/

Peab och Fabege säljer fastighet på västra Kungsholmen för 842 Mkr

Peab och Fabege säljer den samägda (50/50) fastigheten Paradiset 29 belägen på Lindhagensgatan i Stockholm för 842 Mkr. Köpare är Invesco Real Estate för en av deras Pan-Europeiska fondmandat.

– Försäljningen är bra och kommer i rätt tid. Fastigheten är utvecklad med bra hållbar byggteknik och stabila, attraktiva hyresgäster. Vår affärsidé att genom vår erfarenhet och kompetens utveckla och förädla områden samt byggnader har kommit till sin rätt i det här projektet, säger Peabs vice VD Mats Leifland. Försäljningen sker i bolagsform och ger Peab ett resultat på 5 Mkr efter skatt, vilket kommer att redovisas under första kvartalet 2010. Peab och Fabege förvärvade 2004 dåvarande Skogaholmsbageriet på Kungsholmen i Stockholm. Bageriet revs och utvecklades till en nyproducerad byggnad innehållande kontor och handel med ICA Maxi som största hyresgäst. Fastigheten omfattar i dag cirka 13 000 kvm handel, cirka 10 300 kvm kontor och därutöver garage. Catella har varit rådgivare åt säljaren, och Invesco Real Estates nordiska samarbetspartner, Scius Partners har varit köparens rådgivare under förvärvsprocessen. Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 4 februari 2010 kl 08.30. Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på www.peab.se