Peab satsar på både bostadsrätter och äganderätter i Ytterby

Peab Bostad kommer erbjuda både bostadsrätter och äganderätter i samma bostadsområde när bolaget den 10 september säljstartar Vena Ängar i västra Ytterby. Det nya området omfattar 20 bostadsrätter, så kallade Gårdshem, samt 21 kedjehus och 5 villor med äganderätt.

Tega är namnet på det äldre åkermarksområde som inom några år kommer ändra karaktär och utgöra bostadsområdet Vena Ängar. Nordre Älv är bara några stenkast bort och till badorten Marstrand tar det 30 minuter med buss eller bil.

– Det är ett mycket spännande bostadsutvecklingsprojekt där vi kan erbjuda olika boendeformer men framförallt göra det möjligt att bo på landet men ha nära till centrala Ytterby och Kungälv, konstaterar Andreas Wingfors, projektledare Peab Bostad.

Bostadsområdet Vena Ängar kommer präglas av en återhållen arkitektur och som bygger på en traditionell svensk trähustradition. Samtliga hus byggs i två plan.

Förhandsintresset har varit påtagligt innan säljstarten och upptagningsområdet är stort. Det är många hemvändare som gärna återkommer till Ytterby när de har eller är på väg att bilda familj. Peab Bostad ser också ett stort intresse från boende i Göteborg. Från Ytterby till centrala Göteborg tar det ca 20 minuter med pendeltåget. Inflyttning till Vena Ängar är planerad till första halvåret 2019.

Illustration:

Diakrit

Bildtext:

Kvarteret med 20 bostadsrätter har en gemensam innergård för lek och möten grannar emellan.

Andreas Wingfors, projektledare Peab Bostad

072-533 43 06, andreas.wingfors@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig Peab Bostad,

073-337 68 93, lisette.berg@peab.se.

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Det är ett mycket spännande bostadsutvecklingsprojekt där vi kan erbjuda olika boendeformer men framförallt göra det möjligt att bo på landet men ha nära till centrala Ytterby och Kungälv.
Andreas Wingfors, projektledare Peab Bostad