Peab startar nästa etapp av Partille Port

Första etappen av Partille Port i Göteborg omfattade 124 lägenheter och lockade på kort tid en mängd köpare. Intresset var så stort att Peab Bostad snabbt tog beslut om nästa etapp.

– Vi släpper nu ytterligare 40 lägenheter och kan erbjuda fler större lägenheter vilket marknaden efterfrågar, säger Martin Cagner, projektchef på Peab Bostad.

De senaste tio åren har det varit en ganska sparsam nyproduktion av lägenheter i Partille. Det vill säga fram till att Peab bestämde sig för att satsa på ett av sina absolut enskilt största byggprojekt. Partille Port kommer så småningom bestå av cirka 800 lägenheter och får till följd att bostadsproduktionen i kommunen skruvas upp rejält.

– Vi som arbetar med Partille Port tycker självklart att vi har en mycket bra och eftertraktad bostadsprodukt. Intresset var till och med ännu större än vi hade förväntat oss, säger Martin Cagner och fortsätter:

– Under den första etappen var det stora och mellanstora lägenheter som tecknades först. Därför känns det bra att vi nu kan erbjuda fler större lägenheter i och med att vi säljstartar Brf Glädjen med ytterligare 40 lägenheter.

Flera av lägenheterna i Glädjen har utsikt över Gamla Kronvägen och också balkong eller uteplatser i söderläge med uppsikt över den stora innergården. Till ytan motsvarar gården en fotbollsplan. Arkitekterna har inspirerats av stenhusen i Vasastan och landshövdingshusen i Majorna som också har karakteristiska innergårdar. Den aktuella innergården kommer att präglas av lummighet, ett stort gemensamt växthus och flera uteplatser för lek och samvaro.

Partille Port är nära till det mesta, allt från kultur, omsorg, utbildning, köpcentret Allum och helt nya Partille Arena. Samtidigt är det nära både till natur och centrala Göteborg.

– Vi vet att många intressenter också uppskattar närheten till Göteborg. Partille har en väl utbyggd kollektivtrafik och det tar bara 15 minuter till centrala Göteborg med buss, framhåller Martin Cagner.

Den officiella säljpremiären är satt till den 23 februari.

Bildtext: Brf Glädjen har franska balkonger mot Gamla Kronvägen och mot innergården har samtliga lägenheter balkonger eller uteplatser i söderläge.

Fakta Brf Glädjen

Byggbolag: Peab

Arkitekt: QPG och Sydväst arkitektur och landskap

Antal lägenheter: 40

Storlek: 1–4 rok, 41–101 kvm

Pris: 2 195 000–4 195 000 kr

Avgift: 2 311–5 299 kr

Fakta Partille Port:

Antal lägenheter: cirka 800. Produktionstid: 2016–2019 för första och andra etappen. Byggyta: 80 000 m2 bostäder. Antal kvarter: 4 bostadskvarter, 2 handelskvarter. Karaktär: Moderna bostadsrätter med gröna innergårdar som naturliga samlingsplatser. Husens bottenvåningar kommer innehålla butikslokaler.

Webbplats: www.partilleport.se

Pehr-Olof Olofsson, regionchef Peab Bostad,

0733-37 30 02, pehr-olof.olofsson@peab.se

Martin Cagner, projektchef Peab Bostad,

0733-37 40 52, martin.cagner@peab.se

Lisette Berg, kommunikationsansvarig Peab Bostad,

0733-37 68 93

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med drygt 14 000 anställda och en omsättning överstigande 46 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Martin Cagner, projektchef på Peab Bostad