Peab storsatsar i Katrineholm

Peab storsatsar i Katrineholm Peab introducerar ett nytt byggsystem i Sverige. Detta innebär att Peab integrerar hela byggprocessen för att effektivisera och förbilliga bostadsbyggandet. Redan i ett inledningsskede kommer ca 100 arbetstillfällen att skapas. -På några års sikt kan detta komma att innebära flera hundra nya arbetstillfällen i Katrineholm och vår initiala investering beräknas uppgå till ca 150 miljoner kronor säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. Peab skall etablera en anläggning för produktion av byggelement i Katrineholm. Produktionen beräknas komma igång under 2002. Vid en pressträff på Näringsdepartementet på måndagen redogjorde Näringsminister Björn Rosengren och Peabs VD Mats Paulsson för de statliga insatserna genom utbildningsbidrag. - Katrineholm ligger logistiskt sett mycket bra till i närheten av viktiga marknader i Mälardalen. Nu skapar vi goda förutsättningar att ytterligare effektivisera bostadsbyggandet, vilket skall resultera i lägre slutkostnad. Att vi gör denna satsning i Katrineholm och inte utomlands, förstärker vår fokus på den nordiska byggmarknaden, säger Peabs VD Mats Paulsson i en kommentar. För ytterligare information kontakta: Mats Paulsson, VD Peab 0431-89 000 Mats O Paulsson, vice VD Peab 070-391 26 28 Gösta Sjöström, informationschef Peab 070-555 00 58 Tidigare utsända pressmeddelanden från Peab finns på peab.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00700/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/03/20011203BIT00700/bit0001.pdf

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med ca 15 000 anställda och en omsättning på 50 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.