Peab utvecklar och bygger kontor i Helsingfors

Peab startar nu bygget av det andra kontoret i Sockenbacka företagsområde i Helsingfors. Peab färdigställde Ultimes Business Garden I 2016 och det är nu fullt uthyrt till ett flertal hyresgäster, förutom Peab som har sitt finska huvudkontor där.

Det andra kontoret, Ultimes Business Garden II, är en kontorsbyggnad på sju våningar med en uthyrningsbar kontorsyta på cirka 7 900 kvm samt 150 parkeringsplatser.

Byggnadsarbetena har påbörjats och byggnaden blir klar i början av 2019. Peab har planer på att över tid utveckla totalt sex kontorsbyggnader i området om tillsammans cirka 50 000 kvm.

Peab investerar 30 MEUR i kontorshuset, varav den egna byggentreprenaden utgör 21 MEUR. Byggentreprenaden ingår i orderingången för Affärsområde Bygg i tredje kvartalet 2017. Orderingången elimineras på koncernnivå.

– Det är glädjande att vi nu startar det andra kontorshuset i området och att vi ser en god efterfrågan på moderna yteffektiva lokaler där vårt eget Business Garden koncept är framgångsrikt, säger Göran Linder, affärsområdeschef Projektutveckling.

Fakta Business Garden koncept:
Peabs Business Garden koncept är framtaget för att lokaler ska vara så flexibla och anpassningsbara som möjligt. Detta för att undvika omfattande rivnings- och byggnadskostnader när det uppstår förändringsbehov. Konceptet bygger även på extremt bra lokaleffektivitet samt tjänster, allt för att underlätta vardagen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Linder, Affärsområdeschef Projektutveckling, Peab, mobil: + 46 733 33 94 22
Kajsa Jacobsson, presschef Peab, mobil: + 46 725 33 34 84

Peab är ett av Nordens ledande bygg- och anläggningsföretag med cirka 15 000 anställda och en omsättning på 49 miljarder kronor. Koncernen har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm.

Taggar: