Peabs årsstämma 2014

• Utdelningen fastställdes till 1,80 kr per aktie
  • Fortsatt bemyndigande avseende nyemission av B-aktier
  • Fortsatt bemyndigande till förvärv och avyttring av egna aktier

Peab AB (publ) avhöll under tisdagen sin årsstämma. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag om en utdelning uppgående till 1,80 kr per aktie. Avstämningsdag fastställdes till fredagen den 16 maj och utdelningen beräknas sändas ut av Euroclear onsdagen 21 maj.

Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.

Styrelseledamöterna Karl-Axel Granlund,Göran Grosskopf, Fredrik Paulsson, Mats Paulsson samt Lars Sköld omvaldes. Till nya ledamöter valdes Nina Udnes Tronstad och Kerstin Lindell.Göran Grosskopfomvaldes som styrelseordförande och Mats Paulsson omvaldes som vice styrelseordförande.

Nyval av registrerade revisionsbolaget KPMG AB.

Arvode till styrelsens ordförande beslöts utgå med 495 000 kr (oförändrat) och till varje övrig ledamot i styrelsen, som inte är anställd i bolaget, med 195 000 kr (oförändrat). För arbete i Ersättningsutskottet och Finansutskottet beslöts att arvode utgår med 30 000 kr (oförändrat) för respektive ledamot i vardera utskott. Därutöver beslöts, att till vice ordförande, som särskild ersättning för att denne står till koncernens förfogande i frågor rörande kunder och marknad, ett arvode utgå med

2 765 000 kr (oförändrat). Det sammantagna arvodet till ledamöterna beslöts således uppgå till 4 610 000 kr (4 805 000).

Arvode till revisor beslöts utgå enligt godkänd räkning.

Stämman bemyndigade styrelsen att vid ett eller flera tillfällen, under tiden fram till nästa årsstämma besluta om nyemission av B-aktier motsvarande sammanlagt högst 10 procent av det registrerade aktiekapitalet vid tidpunkten för bemyndigandet, med eller utan företrädesrätt för nuvarande aktieägare.

Stämman beslutade att bemyndiga styrelsen för tiden intill nästa årsstämma vid ett eller flera tillfällen dels förvärva, dels överlåta egna aktier.

Bemyndigande för styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma,

- fatta beslut om att, på NASDAQ OMX Stockholm AB eller genom ett förvärvserbjudande riktat till samtliga aktieägare, eller aktieägare av aktier av ett visst slag, förvärva högst så många aktier att bolagets innehav av egna aktier efter förvärvet uppgår till högst en tiondel av samtliga aktier i Bolaget. Aktierna får förvärvas, på NASDAQ OMX Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid förvärv genom förvärvserbjudande till en kurs motsvarande lägst börskurs vid tiden för erbjudandet med en maximal avvikelse av 30% uppåt. Aktier får endast förvärvas mot vederlag i pengar.

- fatta beslut om att, på NASDAQ OMX Stockholm AB eller i samband med t ex företagsförvärv och med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, överlåta högst samtliga egna aktier som bolaget har, på NASDAQ OMX Stockholm AB till ett pris inom det vid var tid registrerade kursintervallet och vid avyttring på annat sätt med ett pris som motsvarar börskursen på aktierna vid tiden för överlåtelsen med den avvikelse styrelsen finner lämplig.

Syftet med bemyndigandet skall vara att förbättra bolagets kapitalstruktur och/eller att användas vid finansiering av förvärv m m.

Till valberedning omvaldes Malte Åkerström, Göran Grosskopf, Magnus Swärd och Mats Rasmussen. Till valberedningens ordförande valdes Magnus Swärd.

Stämman beslöt fastställa styrelsens förslag till ersättningspolicy.

Samtliga årsstämmans beslut fattades med erforderlig majoritet.

För ytterligare information kontakta:

Niclas Winkvist, finansdirektör 0431 89109

Gösta Sjöström, informationschef Peab 0733 371010

Informationen är sådan som Peab AB skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument.

Informationen lämnades för offentliggörande den 13 maj 2014 kl 18.00

Peab är Nordens Samhällsbyggare med cirka 13 000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Koncernkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad på Large Cap-listan vid NASDAQ OMX i Stockholm.