Ungt samhällsbygge i Göteborg

- Peab i samarbetsprojekt med Mentor Sverige och Tynneredsskolan, Göteborg

Elever från Peabs gymnasieskola, Peabskolan, fixar ny rasthall tillsammans med en åttondeklass på Tynneredsskolan i Göteborg. Samtidigt som skolan fräschas upp peppas och inspireras ungdomarna av mentorer från Peabskolan till ett kommande arbetsliv.

På måndag, den 10 november, startar projektet på Tynneredsskolan. Under fyra veckor kommer eleverna räkna på färgåtgång, göra ritningar och blogga. Byggprojektet är ett samarbete mellan Tynneredsskolan, Peabskolan, Peab och Mentor Sverige.

- Jag älskar att lära ut och att arbeta med ungdomar är en väldigt kul grej. Man lär av varandra. Detta ska bli superroligt, säger Pontus Thranberg, elev på Peabskolan om samarbetet med Tynneredsskolan.

Varje Tynneredselev får en egen mentor i form av en äldre elev från Peabskolan. Syftet med projektet är, förutom att renovera upp elevernas ytor i skolan, att eleverna ska få insikt i hur arbetslivet utanför skolan fungerar. Den praktiska verkligheten ska integreras i skolans teoretiska ämnen och eleverna ska få större kännedom om byggbranschens olika yrken.

- För oss som samhällsbyggare är det självklart att inte bara utbilda yrkesarbetare, utan också ansvarsfulla samhällsmedborgare som vill dela med sig av sin kompetens till andra unga. Det är en viktig del av vår yrkestradition, att bidra till att andra växer genom handledarskap och mentorskap. Peabskolans elever vill ta det ansvaret, säger Maria Hernroth, skolchef Peabskolan och kompetensutvecklingschef Peab.

För Peabskolans elever innebär samarbetet med de yngre eleverna en möjlighet att i en ny roll använda de kunskaper de tillgodogjort sig under gymnasiet. En roll där de får vara både lärare och hantverkare.

Peab och Mentor Sverige har samarbetat sedan 2007. Tillsammans har de tidigare genomfört ett liknande byggprojekt på Bredängsskolan i Stockholm. Andra gemensamma aktiviteter har varit workshops om drogprevention, evenemang i Almedalen på tema om ungas livsvillkor, föräldrakurser och seminarier.

För mer information, kontakta:
Maria Hernroth, skolchef Peabskolan, +46 733 37 38 55
Niclas Brantingson, informationschef Peab, +46 733 37 20 06
Moa Stridde Arevald, projektledare kommunikation Mentor Sverige, +46 760 45 29 95

Peab är Nordens Samhällsbyggare med 13.000 anställda och en omsättning överstigande 40 Mdr. Koncernens dotterföretag har strategiskt placerade kontor i Sverige, Norge och Finland. Huvudkontoret är beläget i Förslöv på Bjärehalvön i Skåne. Aktien är börsnoterad vid NASDAQ Stockholm. Läs mer på peab.se

Peabskolan är en gymnasial bygg- och anläggningsutbildning som funnits sedan 2006. Peabskolan finns i Ängelholm, Malmö, Solna, Upplands Väsby och Göteborg, och har idag totalt ca 440 elever. Läs mer på peabskolan.se

Mentor Sverige är en ideell organisation som arbetar för att ge ungdomar självkänsla och kraft att växa genom mentorskap. Syftet är att stärka dem i att fatta positiva beslut och avstå från våld och droger. Läs mer på mentor.se

Taggar:

Snabbfakta