Peikko levererar bergsförankrade fundament till Tindafjellet wind park i södra Norge

Peikko Groups norska dotterbolag Peikko Norge AS ska leverera bergsförankrade fundamentslösningar till Tindafjellets vindpark i Rogaland som ligger i södra Norge. Peikko ska leverera kompletta fundament till tre vindkraftsverk.

Leveransen består av FATBAR bergsbultar, tornadapter, borrmallar och armering. Förutom leverans av material ansvarar Peikko för konstruktionen av fundamentet. Planerad leverans är september 2017 och vindparken ska vara i drift i februari 2018.

Detta projekt är utvecklat av ASKO Fornbyar AS, huvudentreprenör är Risa AS som ansvarar för infrastrukturen I parken. Espeland AS är kontrakterad att utföra byggnationen av fundamenten. SWECO Norge AS är 3:e partskontrollant av Peikkos konstruktion. Vestas kommer att leverera tre stycken V117-3.3MW turbiner med HH=92m.

“Peikko’s egna lösning med egen tllverkning och engagerade teknikavdelning var avgörande för oss i detta projekt där ledtiderna är väldigt korta,” noterar Johannes Lundal, projektutvecklare på Risa AS.

“Peikko’s bergsförankrade fundament är alltid kund- och projektanpassade vilket gör att vi kan möta kundes önskemål I detta fallet med väldigt korta ledtider och höga krav på kvalitet, så för oss är detta projekt väldigt viktigt”, säger Topi Paananen, CEO of Peikko Group Corporation.

För ytterligare information:

Topi Paananen, CEO, Peikko Group Corporation,
Mobil: +358 50 384 3001, email: topi.paananen@peikko.com

Kjetil Johansen, Managing Director, Peikko Norge AS,
Mobil: +47 951 91 311, email: kjetil.johansen@peikko.com

Distribution: Main media, Peikko websites

Peikko’s onshore wind turbine foundation system optimizes the use of steel and concrete and reduces time in all parts of the process phases. Our foundation solution is flexible; it is always tailored according to customer and project needs. The delivery can comprise foundation components, design and foundation components or the complete turnkey foundation including assembly.

Peikko Group in brief: Peikko Group Corporation is a leading global supplier of concrete connections and composite structures. Peikko’s innovative solutions make customers’ building processes faster, easier, and more reliable. Peikko has subsidiaries in 30 countries in Asia-Pacific, Europe, the Middle East, and North America, with manufacturing operations in 9 countries. Peikko’s turnover in 2016 was EUR 173 million. Peikko is a family-owned and run company that employs over 1,500 professionals. Peikko was founded in 1965 and is headquartered in Lahti, Finland. Further information: www.peikko.com.