• Pema People/

Pema startar satsning mot utanförskap i samhället. Förvärv av God bemanning AB som en del i att stärka pemakoncernens CSR-arbete

Pema Sweden förvärvar CSR-företaget God Bemanning AB. Förvärvet är en del i Pemas satsning att stärka sitt CSR-arbete och samhällsengagemang för enklare integration samt verka för minskad arbetslöshet och utanförskap.

Pema befinner sig i en kraftig tillväxtfas och har pågående etableringar av verksamheter runt om i Sverige. I samband med att expansionen pågår har Pema tagit ett strategiskt beslut att även investera mot utanförskap på den svenska arbetsmarknaden.

-       Hela vår affärsidé bygger på människor och hur arbetsmarknaden tar sig an människor. När vi skulle ta beslut hur vårt samhällsengagemang skulle se ut kändes det naturligt att jobba med människor som har det svårt att ta sig in på arbetsmarknaden. Då vi är duktiga på både människa och att sätta människor i arbete känns God Bemanning som en bra plattform att jobba utifrån, säger VD Michael Gozzi.

God Bemanning AB kommer drivas som en fristående enhet inom Pemakoncernen. En del av den vinst som uppstår i bolaget kommer att återinvesteras i Goodsport Foundation, som är en viktig strategisk partner till God Bemanning AB.

-       Jättekul att se hur Pema tagit sig an den viktiga frågan kring utanförskapet på svensk arbetsmarknad, säger Patrik Asplund, som är VD för Goodsport Foundation. Vi har länge funderat på hur vi ska kunna få nationell spridning på vårt arbete. Med Pema får vi nu möjligheten att coacha in ungdomar på arbetsmarknaden på nationell basis i samband med att Pema öppnar nya verksamheter runt om i Sverige.

God Bemanning AB integreras i Pema den 1 juni 2015.

Michael Gozzi, VD Pema Sweden                          Tel: 076-546 10 49

Patrik Asplund, VD Goodsport Foundation           Tel: 070-493 45 66

Pema Sweden bedriver bemannings- och rekryteringsverksamhet inom framförallt verkstad, industri, lager & logistik, bygg och anläggning och kontor. Därutöver erbjuder bolaget tjänster inom fastighetsservice, arenadrift och utemiljöer.

Pema Sweden är en auktoriserad bemanningskoncern som grundades 1997 av Pär Eriksson och Magnus Andersson. www.pemapeople.se

Om Stiftelsen Goodsport Foundation
Goodsport är en icke-vinstdrivande stiftelse spunnen ur Svenskt Näringsliv och grundades av Tommy Jacobsson och Sune Nilsson 2012. I dag består Goodsport av ett stort nätverk med aktiva, före detta aktiva idrottare, företrädare för näringslivet, företag, politiker, experter och forskare. I nätverket återfinns exempelvis Karl Johan Persson, VD för H&M, Ulf & Bo Eklöf, grundare till Stadium, organisationer som RF, KPS m.fl.

www.goodsport.se