IDAG INVIGER PEMBROKE REAL ESTATE MÄSTERHUSET – EN NY FLAGGSKEPPSBYGGNAD I STOCKHOLM

Pembroke Real Estate, Mästerhuset. Foto: Per Myrehed

STOCKHOLM, September 1, 2015

Pembroke Real Estate är glada över att kunna meddela att Mästerhuset, en 30 650 kvm stor kontorsbyggnad i centrala Stockholm, idag invigs under en stor öppningsceremoni. Mästerhuset är beläget på Mäster Samuelsgatan 17-21, i hjärtat av Stockholms centrala affärsdistrikt, och är Pembroke Real Estates första projekt i Norden.

I april 2015, fyra månader före färdigställandet, var Mästerhuset fullt uthyrt. Byggnaden har attraherat ett brett utbud av hyresgäster inklusive företag inom finans, juridik, media och teknik såsom Nordea, NC Advisory AB, Magnora, TriOptima, Delp­hi och Bloomberg. Dessutom kommer Grupp F12 att öppna sitt senaste restaurangkoncept ”The Good Life” senare i år.

"Som Pembrokes första stora projekt i Stockholm är vi glada för Mästerhusets framgång så här långt. Att uppnå 100 % uthyrningsgrad fyra månader före färdigställandet och nu slutföra projektet enligt plan vittnar om hela teamets hårda arbete. Vi ser nu fram emot att välkomna våra nya hyresgäster till byggnaden”, säger Mark Takeuchi, Pembroke Senior Vice President och Head of Europe.

Mästerhusets framgång bygger på de högsta tekniska specifikationerna och kombinerar Pembrokes internationella erfarenhet av byggnadsdesign, fastighetsförvaltning och marknadsledande serviceinriktade bekvämligheter.

Vidare betyder det nära samarbetet med Tengbom arkitektbyrå att Mästerhuset är utformat med de högsta tekniska specifikationerna och de bästa internationella designmetoderna, såsom tre meter högt i tak och lika höga fönster, för större insläpp av dagsljus och därmed en bättre arbetsmiljö. Mästerhuset är på väg att bli den första byggnaden i Stockholms stad som ska certifieras på nivån Platinum New Construction by LEED (Leadership in Energy and Environmental Design).

"Det har varit otroligt spännande att få vara med i utvecklingen av Mästerhuset genom hela processen. Tack vare det nära samarbetet mellan Pembroke, NCC och Tengbom, har projektet genomgående hållit hög kvalitet med fokus på hållbarhet och framtidssäkring", säger Karin Hagelberg, senior arkitekt på Tengbom.

Mästerhuset har ett unikt förhållningssätt vad avser service genom att kunna dra nytta av Pembrokes internationella erfarenhet av fastighetsförvaltning. Detta inkluderar en bemannad reception och de allra senaste säkerhetssystemen samt en integrerad hyresgästfokuserad kundservice och gedigen fastighetsskötsel.

Namnet Mästerhuset valdes på grund av fastighetens starka anknytning till svensk hantverkstradition, kvalitet och service som genomsyrar varje detalj av byggnaden, liksom byggnadens hemvist på Mäster Samuelsgatan.

Dagens stora öppningsceremoni lockar mer än 200 inbjudna gäster, allt från hyresgäster och grannar till ledande befattningshavare från Stockholms stad och representanter från det lokala näringslivet.

Om Pembroke Real Estate
Pembroke Real Estate är en internationell fastighetsrådgivare som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktivt belägna kontorslokaler, bostäder och blandfastigheter. Med fokus på ett långsiktigt värdeskapande förmedlar Pembroke investeringar av privatägt kapital från FMR LLC (Fidelity Investments) och FIL Limited till förstklassiga möjligheter inom fastighetssektorn.

Med kontor i Boston, London, Stockholm, Sydney, Tokyo och Washington, DC, förvaltar företaget för närvarande cirka 709 000 kvm på nyckelmarknader runtom i Europa, Nordamerika, Asien och Australien. Den stolthet som präglar vår verksamhet lyser även igenom i våra fastigheter och vårt stora miljöengagemang – mer än 70 procent av företagets portfölj är eller är på väg att bli miljöcertifierad – samtidigt som bolaget levererar högsta möjliga kvalitet. www.pembrokere.com