Delårsrapport Januari- Mars 2017

Första kvartalet (JANUARI-MARS)

•  Rörelsens intäkter uppgick till 36 MSEK (29,3 MSEK).
  •  Rörelseresultat (EBIT) uppgick till -2,4 MSEK (1,3 MSEK).
  •  Rörelsemarginal uppgick till -6,5 % (4,4 %).
  •  Resultat efter finansiella poster uppgick till -2,8 MSEK (0,8 MSEK).
  •  Periodens nettoresultat uppgick till -2,4 MSEK (1,0 MSEK)
  •  Resultat per aktie uppgick efter utspädning till -0,13 kr (5,82 kr).

Väsentliga händelser under Första kvartalet (JANUARI- MARS)

• PEN Interiör får leverera första restaurangen till större internationell snabbmatskedja.
  • PEN Shop Concept får order och avtal om leverans av kundvagnar och korgar till svensk lågpriskedja.
  • PEN Concept Group skriver avtal med dotterbolag till Haier om samarbete om lansering av digitala lösningar för inredning.
  • Bolaget planerar att efter årsskiftet byta redovisningsprincip från K3 till IFRS.
  • PEN Concept Group förvärvar Goods Sweden AB som har fullsortiment på möbler och produkter inom restaurang.
  • Förvärv av ytterligare aktier i Goods dotterbolag Konception som arbetar med konceptutveckling. Totalt ägande om 67%
  • Investering via en riktad emission om 20 miljoner ifrån Tus planeras vid årsstämman i maj.
  • Prognosen för året är fortsatt mycket positiv med en stark orderingång inom affärsområdet restaurang och butik.
  • PEN kommer att fortsätta fokusera på stark organisk tillväxt på våra marknader. Vi ser en stark efterfrågan på våra produkter och beräknas fortsätta växa organiskt med över 10 % per år under de närmaste åren med ett positivt resultat.

UTSIKTER FÖR ÅR 2017

• Prognosen för året är fortsatt mycket positiv med en stark orderingång inom våra affärsområden.

VD: S KOMMENTAR

Nytt år och bolaget går in i sitt första helår som ett noterat bolag.

En mycket intensiv höst avslutade året och den välförtjänta julledigheten i de svenska bolagen påverkar som väntat vårt första kvartal, men balanseras något av en stark orderingång i Kina med en stor andel leveranser före det kinesiska nyåret. Totalt sett är det något lägre än planerat och den största anledningen är en omfördelning av årets utrullningar från några av våra kontrakterade kedjekunder. Det ska därför ses som en förskjutning att komma tillbaka under året.

Det nya året började vi med ett strategiskt förvärv av Goods Sweden AB i Växjö. Med ett brett sortiment av möbler och restaurangprodukter kompletterar de bolaget väl i både nuvarande och framförallt i kommande affärer. Tillsammans med den kompetens i projektledning och design som finns hos PEN skapas det klart bättre utvecklingsmöjligheter för både Goods och PEN att ta större marknadsandelar inom restaurang.

Vi kan redan nu se de synergieffekter som vi förväntat oss i projekt som kommer under året där vi kan utnyttja våra olika kontaktytor hos kunderna.

Första kvartalet passade vi även på att förvärva fler aktier i det dotterbolag som Goods var delägare i vid förvärvet. Konception arbetar som det hörs på namnet med utveckling av koncept och är ett rent designbolag där vi nu är majoritetsägare, passar bra in i målsättningen att stärka oss inom konceptutveckling.

I Kina har vi lyckats växa hos befintliga kunder och även lyckats bra med vår marknadsbearbetning med framförallt internationella kunder. Vi fortsätter med en målinriktad bearbetning av den inhemska marknaden av bolagets produkter.  Vi upplever ett stort intresse av vår kunskap inom design och projektledning för inredningskoncept i de kontakter som hittills tagits.

Med en stark kinesisk delägare så ser vi också stora möjligheter att kunna förverkliga dessa planer även på den kinesiska marknaden.

PEN kommer att fortsätta fokusera på stark organisk tillväxt inom inredning. Till detta ligger ytterligare förvärv i planerna för att kunna stärka bolagets utbud inom framförallt design och arkitektur och därmed kunna ta större marknadsandelar.

Vi arbetar även med våra processer för att både det dagliga och framtida förvärv enkelt ska kunna utföras med bibehållen kontroll.

Bolaget har under en längre period arbetat hårt med att få ut de synergier som skapas med förvärv, framförallt att kunna samordna gemensamma funktioner. Några sådana förändringar på personalsidan kommer att slå igenom på resultatet i tredje och fjärde kvartalet.

Prognoserna för helåret ser mycket goda ut då vi har en stark orderingång. Bolaget räknar därför med att kunna öka omsättningen under 2017 och att fortsatt kunna gå med vinst. Det är en stark efterfrågan på våra produkter och tjänster vilket gör att vi fortsatt tror på vår målsättning om att växa organiskt med minst 10 % per år.

Annica Lind Nordberg

Koncernchef och VD

Mikael Månsson, CFO

E-post: mikael.mansson@pen.se

Denna information är sådan information som PEN Concept Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 maj 2017.

PEN Concept Group är en komplett leverantör av inredningar för butiker, mässmontrar, event, restauranger och showrooms. Gruppen är uppbyggd med alla resurser för att kunna erbjuda kunderna inredningar såväl från ett standardprogram som tillverkas i stora volymer till speciallösningar som tillverkas utifrån kundens behov. Verksamheten bedrivs i de båda svenska dotterbolagen Pen Interiör i Jönköping, PEN Shop Concept i Lerum och Goods Sweden AB. Dessutom sker tillverkning av lagerhyllor och affärsinredningar i det kinesiska dotterbolaget Oboya Shop Concept Qingdao Ltd.

Taggar: