PEN Concept Group: Tus Holdings storinvesterar i PEN Concept Group AB

Tus holding planerar att i samband med beslut på PEN’s årsstämma om en riktad emission att investera 20 miljoner kronor i PEN Concept Group AB. Investering planeras via deras investeringsbolag Ningbo Tus- Yangmin,

”Tus Holding går in för att stödja PEN Concept Group AB’s befintliga verksamhet inom framförallt inredning. Syftet är framförallt att stötta den fortsatta expansionen i Norden, en expansions som planeras ske både organiskt och genom aktiva förvärv.
Genom Tus Holdings omfattande tillgångar I fastigheter över hela Kina skapas också stora möjligheter för PEN Concept Groups AB att etablera sig på den kinesiska marknaden.
Tus har även gjort investeringar i ett hundratal bolag i Kina”

I samband med denna investering har Tus som krav att två personer från Tus väljs in i PEN’s styrelse samt att en riktad emission föreslås och beslutas på årsstämman. En presentation kommer att delges i kallelsen för årsstämman som är planerad till den 17 maj 2017

Introduction to Tus-Holdings and Ningbo Tus-Yangming Investment Center (LP)

Ningbo Tus-Yangming Investment Center (“the fund” for short) is a fund affiliated to Tus-Holdings. The fund is an equity investment fund, with focused industries in intelligent manufacturing, industrial design, new material and general aviation.

Tus-Holdings is a large integrated enterprise established in reliance on Tsinghua University and one of the largest and significant technology service platforms in China. As its flagship product, TusPark (Beijing) is the largest single university science park in the world. After two decades’ efforts, Tus-Holdings has successfully built up a nationwide innovation system by building and operating more than 160 incubators, science parks and science cities. The network covers more than 50 regions.  Tus-Holdings’ total asset under management has been around 160 billion RMB in 2016. It is the main shareholder of over 500 enterprises, including several listed companies, such as Tus-Design Group(SZ:300500).

E-post: annica.nordberg@pen.se

Denna information är sådan information som PEN Concept Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 april 2017.

PEN Concept Group är en komplett leverantör av inredningar för butiker, mässmontrar, event, restauranger och showrooms. Gruppen är uppbyggd med alla resurser för att kunna erbjuda kunderna inredningar såväl från ett standardprogram som tillverkas i stora volymer till speciallösningar som tillverkas utifrån kundens behov. Verksamheten bedrivs i de  svenska dotterbolagen Pen Interiör i Jönköping, Goods Sweden i Växjö och PEN Shop Concept i Lerum. Dessutom sker tillverkning av lagerhyllor och affärsinredningar i det kinesiska dotterbolaget Oboya Shop Concept Qingdao Ltd.