Peppy Pals tar plats i skolan - Vill stoppa mobbning med hjälp av EQ

Stockholm, Sverige, 14 februari 2018. Var fjärde elev utsätts idag för kränkningar i skolan och det vill det svenska utbildningsföretaget Peppy Pals ändra på. Lösningen stavar de EQ. Genom att redan i en tidig ålder ge barn och elever möjlighet att öva på sin sociala och emotionella intelligens (EQ) vill Peppy Pals skapa en snällare skola.

Saadet Yilmas, 25, är en av de första som kommit igång med Peppy Pals nya läromedel. “Efter att ha tittat på Peppy Pals scenario Sammy hjälper till igår, var eleverna hjälpsamma mot varandra på lektionerna idag.” berättar Saadet. “De uppmuntrade varandra till att våga.”

Inom ramen för skolans och förskolans läroplan lanserar Peppy Pals det första digitaliserade läromedlet för värdegrundsarbetet. Ett fokus har varit att möta eleverna i den värld de befinner sig i och utgå från deras perspektiv. Genom att låta de charmiga karaktärerna flytta in på skolor och förskolor kan Peppy Pals tillsammans med engagerade pedagoger och kuratorer utbilda ännu fler barn och elever i känslor och förmågor som självkänsla, empati och medmänsklighet.

Att öva på EQ i tidig ålder har närmast magiska effekter” berättar Paulina Olsson, VD på Peppy Pals. “Förutom de stora effekterna för tryggheten i skolan, med mindre mobbning och kränkningar, så visar studier att EQ också förbättrar elevernas resultat i akademiska ämnen med i genomsnitt 11 procentenheter. Dessutom är EQ en av de färdigheterna som kommer vara mest efterfrågad på framtidens arbetsmarknad.

Så varför pratas det inte mer om EQ? Den frågan ställde sig World Economic Forum redan 2016 i sin rapport New Vision of Education: Fostering Social and Emotional Learning through Technology. Svaret var bland annat begränsad kunskap om fördelarna med EQ i kombination med en brist på lekfulla och framförallt digitala EQ-produkter för utbildningssektorn. Det här har Peppy Pals tagit fasta på. Inför sin lansering tar de sikte på att nå ut med sitt budskap, lika väl som det nya läromedlet, till skolor och förskolor i hela landet.

EQ är till skillnad från IQ en dynamisk färdighet. Forskning visar att det är fördelaktigt att ge barn möjlighet att öva på EQ redan från två års ålder för att nå långsiktiga resultat, och det kan med fördel göras både i hem och skola. Genom den nya lanseringen erbjuder Peppy Pals produkter för båda miljöerna och hoppas på så sätt kunna ge fler barn tillgång till de enorma fördelarna EQ medför.

Olsson tillägger, ”EQ är där miljöfrågan var för 10 år sedan. Många vet om att det är nödvändigt för barns långsiktiga välmående och framgång, och det är nu dags att vi alla agerar. Föräldrar, företag såväl som pedagoger. Det behövs en EQ-revolution nu.

------------------------------------

Om Peppy Pals

Peppy Pals är det ledande företaget inom lekfulla och digitala upplevelser för barns livslånga, sociala och emotionella lärande (EQ/SEL). Företagets prisbelönta och språkfria appar, böcker, filmer, leksaker och aktiviteter är avsedda för barn i åldrarna 2-9 år och har visat sig vara effektiva i både hem och skolor över hela världen. Genom att använda roliga och visuella berättelser som barn kan relatera till har Peppy Pals utvecklat ett unikt sätt att skapa samtal mellan barn och vuxna gällande viktiga sociala och känslomässiga färdigheter som empati, känslor, självkänsla och problemlösning.

Läs mer på: https://peppypals.com/

För att läsa mer om Peppy Pals nya läromedel: https://peppypals.com/sv/pedagoger/

Källor:

---------