Pizza Hut inleder rikstäckande samarbete med barnfavoriten Peppy Pals

Med start i september gästas Pizza Huts samtliga 22 restauranger av Peppy Pals könsneutrala karaktärer. För första gången någonsin i Sverige kommer restaurangkedjans omtyckta aktivitetsmappar för barn prydas av ett licensierat varumärke. Samarbetet beräknas pågå i ungefär ett år och nå ut till de ca 170 000 familjer som årligen besöker Pizza Hut

- Det känns väldigt roligt att kunna berätta om vårt samarbete med Peppy Pals. Vi gillar verkligen konceptet att använda lek för att lära barn om känslor, empati och vänskap. Färdigheter som dessutom ligger helt rätt i tiden, säger Johanna Fridell på Pizza Hut.

Aktivitetsmapparna kommer att delas ut i fyra olika versioner och innehålla roliga pyssel och övningar för både de yngre och lite äldre. Barn lär sig bland annat att sätta ord på känslor genom aktiviteten ”gissa känslan” på hunden Reggy, och det finns också korta tips på hur man exempelvis med djupa andetag kan lära sig att hantera stress.

Att barnfamiljer efterfrågar mer kvalitativa och lärorika produkter om just känslor och empati råder det ingen tvekan om. Peppy Pals har under sina fyra verksamma år redan haft en rad liknande samarbeten med företag, och nått en global publik med sina prisbelönta appar, böcker och TV-serie om de fem djurvännerna.

- Vi upplever en allt större efterfrågan på våra djurvänner som symboliserar viktiga värden som empati och vänskap. Inte bara från föräldrar, utan även företag som vill ge sina kunder hållbart och värdefullt innehåll som värnar om barns välmående, säger Paulina Olsson, medgrundare och marknadschef på Peppy Pals.

Pizza Hut har funnits i Sverige sedan 1987 och är ett av världens mest välkända varumärken. Den internationella restaurangkedjan har sedan tidigare engagerat sig i en rad olika projekt kring utbildning för barn. Detta är något som nu framhävs ytterligare i deras samarbete med svenska Peppy Pals.

Aktivitetsmapparna är producerade av Toy Promotion Scandinavia AB.

----------------------------------------------------

Om Pizza Hut

Pizza Hut har idag 22 restauranger i Sverige och ägs av NRG Pizza AB. Pizza Hut är en del av Yum!Brands, världens största restaurangföretag med över 41 000 restauranger. I Yum!Brands ingår även Kentucky Fried Chicken och Taco Bell.

Om Peppy Pals

Peppy Pals är ett spel- och utbildningsföretag som genom lek och humor lär barn och vuxna om social och emotionell intelligens (EQ). Genom deras innovativa appar, filmer och böcker får barn verktyg att sätta ord på känslor, samarbeta och att våga tro på sig själva. Det prisbelönta företaget grundades 2013 i Sverige av Rosie Linder, och har idag användare i över 150 länder.

Paulina Olsson
Co-Founder & CMO