Analysguiden: Tredje gången gillt för gel?

Peptonics misslyckade fas II-studier ger stöd åt lansering av en receptfri egenvårdsprodukt mot vaginal atrofi. Vägen till marknaden är kortare och mindre riskfylld. En lansering kan bli av redan 2018. Vi rekommenderar Teckna.

Peptonic tar sikte på den receptfria marknaden för egenvård av vaginal atrofi. Beslutet att avbryta utvecklingen av läkemedelskandidaten Vagitocin® fattades efter att bolagets kliniska fas IIb-studie visade ett oväntat resultat: Både kandidaten med aktiv substans oxytocin och placebo (utan oxytocin) påvisade effekt på de mest besvärande symptomen. Då resultatet påvisar effekt med placebo öppnas istället möjligheter att slå sig in på den receptfria marknaden som vi uppskattar till cirka 790 miljoner kronor per år i Norden.

Innan en lansering kan ske i Europa måste produkten som kallas VagiVital® erhålla CE-märkning. Relativt läkemedelsutveckling är detta en avsevärt mindre krävande process och vår bedömning är att risken för att CE-märkning inte erhålls är liten. En lansering i Europa kan bli aktuell redan under andra halvan av 2018. För att börja sälja i USA, som är den största marknaden, behövs ett 510k-godkännande.

Risken ligger snarare i osäkerhet rörande produktens kommersiella förmåga och vägen till marknaden. Dock skapar den gedigna kliniska dokumentationen som påvisar VagiVitals effekt en värdefull konkurrensfördel samtidigt som patienter blir mer varse om nackdelar med östrogen-baserade produkter.

Planen är att nyttja partners för en lansering av VagiVital® på marknaden med start i Norden. Genom ett potentiellt samarbetsavtal kan dyra marknadsföringskostnader reduceras till en kostnad av att intäkterna delas. Ett samarbetsavtal reducerar den kommersiella risken. I dag finns inget avtal tecknat men de uppenbara konkurrensfördelarna bör rimligtvis vara tilltalande för potentiella samarbetspartners.

För att finansiera arbetet fram till en potentiell lansering genomförs en företrädesemission. Vid full teckning stärks kassan med 10,8 miljoner kronor. I antaget basscenario beräknar vi ett motiverat pris per aktie till 1,45 kronor efter utspädning. Emissionen sker till en kurs under det motiverade priset per aktie och vi rekommenderar således att Teckna emissionen.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.