Idag inleds teckningstiden i Peptonic Medicals företrädesemission

Idag den 30 maj inleds teckningstiden för företrädesemission av aktier för Peptonic Medical AB (publ) (”Peptonic Medical” eller ”Bolaget”). Utöver befintliga aktieägare ges allmänheten möjlighet att teckna aktier utan företrädesrätt i nyemissionen. Teckning sker under perioden 30 maj - 13 juni 2017. Vid fulltecknad nyemission tillförs Peptonic Medical 12,4 MSEK före emissionskostnader. Memorandum, teaser samt anmälningssedel finns att tillgå vid Peptonics (www.peptonicmedical.se), AktieTorgets (www.aktietorget.se) samt Partner Fondkommission AB:s (www.partnerfk.se), respektive hemsidor.

Bakgrund

Bolaget har beslutat om att genomföra en nyemission av aktier med företrädesrätt för Bolagets befintliga aktieägare. Erbjudandet omfattar aktier till ett belopp om 12,4 MSEK till emissionskursen 0,60 SEK per aktie. Bolaget har för avsikt att använda emissionslikviden till att kommersialisera den framtagna östrogenfria egenvårdsprodukten VagiVital®, som skall ersätta receptbelagda läkemedel för vaginal atrofi. Peptonic Medicals strategi mot konsumenthandel ger möjligheten till intäkter redan under 2017.

Villkoren för företrädesemissionen i korthet

För varje aktie i Peptonic Medical som innehas på avstämningsdagen erhålls en (1) teckningsrätt. En (1) teckningsrätt berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie i Bolaget. Teckningskursen uppgår till 0,60 SEK per aktie. Avstämningsdag för rätt att erhålla teckningsrätter är den 26 maj 2017. Teckningstiden är 30 maj - 13 juni 2017. Handel med teckningsrätter kommer att ske på AktieTorget under perioden 30 maj - 9 juni 2017. Handel med BTA kommer att ske på AktieTorget från och med den 30 maj 2017 fram till dess att Bolagsverket har registrerat företrädesemissionen. Företrädesemissionen innebär en ökning av aktiekapitalet med högst 2 060 298,40 SEK genom nyemission av högst 20 602 984 aktier envar med ett kvotvärde om 0,10 SEK.

Teckningsrätter

Aktieägare i Bolaget erhåller för varje befintlig aktie en (1) teckningsrätt. Det krävs en (1) teckningsrätt för att teckna en (1) nyemitterad aktie.

Teckningskurs

Teckningskursen är 0,60 SEK per aktie. Courtage utgår ej.

Teckningstid

Teckning sker under perioden den 30 maj - 13 juni 2017. Efter teckningstidens utgång saknar outnyttjade teckningsrätter värde och kommer utan avisering från Euroclear att bokas bort från depå/VP-kontot. Styrelsen äger rätt att förlänga teckningstiden och flytta fram likviddagen i emissionen. Beslut att förlänga teckningstiden fattas senast den 15 juni 2017.

Handel

Organiserad handel i teckningsrätter kommer att bedrivas på AktieTorget under perioden den 30 maj -9 juni 2017. Handel i BTA äger rum på AktieTorget från och med den 30 maj 2017 fram till dess att emissionen registrerats hos Bolagsverket vilket beräknas ske vecka 27, 2017. Omvandling från BTA till nyemitterade aktier beräknas även ske omkring vecka 27, 2017.

E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se

Om Peptonic

Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel och medicintekniska produkter inom området kvinnohälsa. Bolaget grundades 2009 och dess första läkemedelskandidat, Vagitocin®, är ett östrogenfritt alternativ baserat på oxytocin, för lokal behandling av vaginal atrofi.

VagiVital® är en medicinteknisk produkt för behandling av torra slemhinnor i slidan. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier (behandling av vaginal atrofi) där man erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag. Peptonic har även lämnat in patentansökningar för användning av oxytocin för att behandla symptom vid vestibulit samt genital herpes. Mer information finns på bolagets hemsida www.peptonicmedical.se .