Peptonic Medical rekryterar marknadschef

Stockholm den 4 oktober 2017. Peptonic Medical AB (publ) (’Peptonic’ eller ’Bolaget’) meddelar i dag att man rekryterat Erik Sundquist som marknadschef i Bolaget. I sin roll som marknadschef får Erik ansvaret för kommersialiseringen av VagiVital™ - Peptonics egenutvecklade vaginalgel för behandling av vaginal atrofi och vaginal torrhet.

Erik har lång erfarenhet av marknadsföring och försäljning av medicintekniska produkter både nationellt och internationellt. Under åren 2002 -2006 arbetade Erik som Nordenansvarig och sedan Europaansvarig på Q-Med och ledde försäljningen av Q-Meds produkter inom barnurologi, ortopedi och inkontinens. År 2006 flyttade Erik till Hong Kong för att bygga upp Q-Meds organisation i Asien, vilket han gjorde med väldigt stor framgång. 2011 startade Erik en egen verksamhet i Hong Kong, bl a som konsult inom medicinteknik och egenvårdsprodukter. Erik är även grundare till Medino Health, ett företag i Hong Kong som arbetar med en unik behandlingsmetod för hypertrofiska ärr och keloider. Sedan 2017 finns Erik åter i Sverige med sin familj.

-Vi är väldigt glada över att ha Erik i vårt team, säger Johan Inborr, VD för Peptonic Medical. Erik har just den erfarenheten, personligheten och kunskapen som vi behöver för att lyckas med lanseringen av VagiVital™. Vi tror att produkten har stor potential med tanke på den goda behandlingseffekt den har visat i de kliniska studierna.

Bolaget är nu inne i en CE-märkningsprocess för produkten. CE-märkningen beräknas vara klar under första kvartalet 2018 och en första lansering beräknas kunna ske sommaren 2018.

För mer information, kontakta:

Mobil: +46 708 853 893

E-post:  johan.inborr@peptonicmedical.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Peptonic Medical är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VD Johan Inborrs försorg, för offentliggörande den 4 oktober 2017.

Om Peptonic Medical

Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel och medicintekniska produkter inom området kvinnohälsa. Bolaget grundades 2009 och dess första läkemedelskandidat är ett östrogenfritt alternativ baserat på oxytocin, för lokal behandling av vaginal atrofi.

Om VagiVital

VagiVital™ är en medicinteknisk produkt för behandling av torra slemhinnor i slidan. Produkten har genomgått kliniska randomiserade studier (behandling av vaginal atrofi) där man erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag. Peptonic har för avsikt att lansera VagiVital™ som en receptfri egenvårdsprodukt. Mer information finns på bolagets hemsida www.peptonicmedical.se