Kommuniké från extra bolagsstämma i Peptonic Medical AB (publ) avseende nyval av Arne Ferstad till styrelseledamot

Report this content

Peptonic Medical AB (publ) (”Bolaget” eller ”Peptonic”) - ett bolag som utvecklar läkemedel baserade på oxytocin - meddelade idag att extra bolagsstämma hölls den 22 juli 2016 på Scandic Hotel Alvik i Bromma. Samtliga beslut nedan fattades med erforderlig majoritet.

Bolagsstämman beslutade enligt styrelsens förslag att, för tiden intill utgången av nästa årsstämma, Arne Frestad väljs till ordinarie ledamot i Bolagets styrelse. Prof. Emeritus Andris Kreicbergs avgick samtidigt som ledamot av personliga skäl.

För ytterligare information om Peptonic Medical AB (publ), vänligen kontakta:
Johan Inborr, VD
E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se

Om Arne Ferstad

Arne Ferstad, har en lång erfarenhet inom Life Science industrin, inklusive bolagsstyrning, FoU, affärsutveckling, internationell marknadsföring och försäljning. Han har varit ansvarig för Baxter Helthcares verksamhet i Norden och Beneluxländerna samt chef för EMEA Baxter Renal Division. Ferstad har även varit chef för Baxters Biosciences verksamhet i Asien och har haft ledande positioner inom forskningen på Baxter. Han har också arbetat som dotterbolags-vd och vice vd inom Pharmacia Corporation. Arne är för närvarande ordförande och vd i Ankor Consultants, där han arbetar med konsultuppdrag för europeiska Life Science bolag med strategi- och affärsutveckling samt kommersialisering.

Ferstad är utbildad inom finans och marknadsföring, kompletterad med en CEDEP, Executive Management Program vid INSEAD Cedep i Frankrike.

Andra pågående uppdrag är: Vd i Ankor Consultants Ltd (United Kingdom), Styrelseordförande i Aggancio Research AB och CombiGene AB, Styrelseledamot i NeuroVive Pharmaceutical AB, Clinical Laserthermia Systems AB och C G VET AB.

Om Peptonic

Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget grundades 2009 och dess första produkt, Vagitocin®, är ett östrogenfritt alternativ, för lokal behandling av vaginal atrofi. Det faktum att oxytocin är en välkänd och välstuderad substans möjliggör en snabbare utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier där man erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag.