Peptonic Medical AB (publ) genomför en riktad tilläggsemission på 5 MSEK

Stockholm, den 17 december 2015. Peptonic Medical (publ(”Peptonic Medical” eller ”Bolaget”) - ett bolag som utvecklar läkemedel baserade på oxytocin – har med stöd av bolagsstämmans bemyndigande genomfört en riktad nyemission till Humle Kapitalförvaltning (”Humle”) på 5 000 000 kr. Totalt gavs 1 639 344 aktier ut till Humle, som inte tidigare är aktieägare i Bolaget. Teckningskursen var 3,05 kronor, vilket motsvarar kursen på den nyss genomförda företrädesemissionen med ett tillägg om 25 öre per aktie. Styrelsen bedömer att detta är ett väl avvägt marknadspris för en större investerare.

Under den nyligen genomförda företrädesemissionen har Humle uttryckt ett intresse att investera i Bolaget. Det fanns dock ingen möjlighet att ge Humle tilldelning i emissionen, då den var kraftigt övertecknad. Styrelsen bedömer att det är i bolagets intresse att knyta till sig en större investerare som Humle.

Genom den riktade emissionen kommer antalet aktier att öka med 1.639.344 st till 19.174.385 st med ett aktiekapital om 1.917.438,50 kronor.

”Den här tilläggsfinansieringen gör att bolaget har resurser för att genomföra den planerade fas IIb -studien på bästa sätt och bättre förbereda utlicensieringsaktiviteterna inför fas 3”, säger bolagets vd Johan Inborr. ”Vi välkomnar också möjligheten att binda långsiktiga aktieägare till bolaget”.

_____

För ytterligare information om Peptonic Medical AB (publ), vänligen kontakta:
Johan Inborr, VD
E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se

Om Peptonic Medical AB
Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget som grundades 2009 utvecklar ett östrogenfritt alternativ, Vagitocin®, en gel som innehåller oxytocin för lokal behandling av vaginal atrofi. Oxytocin är ett naturligt kroppseget hormon som har använts för andra medicinska ändamål sedan 1960-talet. Det faktum att oxytocin är välkänt och välstuderat möjliggör en förenklad utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier och där erhållit positiva resultat såsom påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag, men med färre biverkningar.