Valberedningen föreslår Hans von Celsing till ny ordförande i Peptonic Medical

Stockholm den 28 april 2016. - Peptonic Medical AB (publ) (”Bolaget” eller ”Peptonic”) - ett bolag som utvecklar läkemedel baserade på oxytocin - meddelar idag att valberedningen kommer att föreslå att Hans von Celsing väljs till ny ordförande för bolaget på årsstämman den 19 maj.

Bolagets nuvarande ordförande, Ron Long, har meddelat att han inte ställer upp för omval.

Valberedningen föreslår vidare omval av styrelseledamöterna Kerstin Uvnäs Moberg, Nadia Whittley och Andris Kreichbergs.

Övriga förslag från valberedningen kommer att läggas fram på årsstämman.

För ytterligare information om Peptonic Medical AB (publ), vänligen kontakta:
Johan Inborr, VD
E-post: johan.inborr@peptonicmedical.se

Om Hans von Celsing

Hans von Celsing har en lång erfarenhet inom Life Science industrin både nationellt och internationellt med prioriterad inriktning på strategisk marknadsföring, internationell etablering, verksamhetsutveckling och generella ledningsfrågor. Han var vice VD i Elekta (1986 – 1998) och ansvarade där för stora delar av företagets internationella marknadssatsningar, framför allt i USA och Asien. Under slutet av 90-talet startade Celsing Neuroventure Capital, ett USA-baserat riskkapitalbolag, samt ett flertal bolag inom medicin och bioteknik bl.a. Plasma Surgical Ltd., där han var VD fram till 2007. Celsing är styrelseordförande i Partner Fondkommission och i Clinical Laserthermia Systems AB, samt rådgivare och styrelsemedlem till Life Science företag i såväl Europa som USA, däribland Mevion Medical Systems, Inc. (USA) och Gelixir Healthcare Ltd. (UK). Celsing har ett brett internationellt nätverk inom Life Science industrin som omfattar kliniker, forskare, investerare och branschkontakter. Hans von Celsing har en MBA examen från Harvard Business School i Boston, USA.

Om Peptonic

Peptonic Medical AB (publ) är ett biomedicinskt företag som bedriver forskning kring och utveckling av läkemedel baserade på oxytocin. Bolaget grundades 2009 och dess första produkt, Vagitocin®, är ett östrogenfritt alternativ, för lokal behandling av vaginal atrofi. Det faktum att oxytocin är en välkänd och välstuderad substans möjliggör en snabbare utvecklingsprocess. Bolaget har genomfört kliniska fas I och II studier där man erhållit positiva resultat i paritet med de effekter som påvisats för de östrogenpreparat som finns på marknaden idag.