Nya avtal ger positiv resultateffekt för Pergo

- Licensavtal slutet med malaysiskt golvföretag Pergo har tecknat ett licensavtal med Robina, ett ledande laminatgolvsföretag i Asien, avseende produktionsrättigheter för Pergos teknologi SmartLock™. Avtalet med Robina kommer att generera nya inkomster för Pergo. Även uppgörelsen med Unilin, som meddelades den 9 november, kommer att medföra en positiv resultatpåverkan. År 2004 kommer den sammanlagda effekten av de två uppgörelserna att uppgå till cirka 15 Mkr. För 2005 bedömmer Pergo att den positiva resultatpåverkan kan komma att bli runt 30 Mkr.

Licensavtalet med Robina har kunnat tecknas tack vare den uppgörelse som Pergo har gjort med golvföretaget Unilin. Uppgörelsen mellan Pergo och Unilin innebär att de båda företagen har löst sina patenttvister med varandra och erkänner varandras patenträttigheter för limfria fogar. Genom avtalet har Robina förvärvat rättigheterna att tillverka laminatgolv med Pergos system för klickfogar – SmartLock™. Licensavtalet löper tills vidare. Robina är en industrikoncern som arbetar inom träförädling i Kina och Malaysia. Företagets verksamhet inkluderar tillverkning och försäljning av MDF-bärare (Medium Denisty Fiber board), träfanér och laminatgolv. _________________________________________________________ Trelleborg 2004-12-01 Pergo AB Corporate Communications För ytterligare kommentarer, vänligen kontakta: CEO – Göran Bernhoff, tel 0410-36 31 00 CFO – Staffan Söderqvist, tel 0410-36 31 00