Persea AB går in på Europas största hårvårdsmarknad

Persea AB går in på Europas största hårvårdsmarknad Persea AB har förvärvat hårvårdsproducenten Goldwells dotterbolag i Frankrike, Goldwell SARL. Köpet ger Persea möjlighet att expandera sitt affärskoncept på den franska marknaden. Frankrike är Europas största hårvårdsmarknad med en omsättning i leverantörsledet på ca 3,5 miljarder SEK. Persea finansierar förvärvet helt med egna medel. Med köpet av det franska bolaget tar Persea det första steget i sin fastställda expansionsstrategi. Från en stark ställning på den svenska hemmamarknaden skall Persea utvecklas till ett starkt europeiskt försäljningsbolag. Förvärvet av Goldwell SARL, som har ca 1 procent av den franska marknaden, ger Persea tillgång till en stor tillväxtpotential. Situationen påminner om när Persea startade sin verksamhet i Sverige 1986. Idag är Perseas marknadsandel i Sverige ca 20 procent. Goldwell SARL har idag 22 anställda och omsätter ca. 27 000 000 SEK. - För Persea blir Frankrike en härlig utmaning och ger oss möjlighet att utvecklas på en mångdubbelt större marknad med våra medarbetare och med den kunskap som vi byggt upp under åren i Sverige, säger Bo T:son Nyström, VD på Persea. För ytterligare information: Bo T:son Nyström, VD, Persea AB, telefon 08-556 020 70, 070-584 32 05, bo.n@persea.se, Peter Ideström, finanschef, Persea AB, telefon 08-556 02 070, 070-538 10 71 peter.i@persea.se Om Persea AB Persea marknadsför varumärkeskoncept riktade till kvinnor på den europeiska marknaden. I produktportföljen återfinns Goldwell, ett av de största globala varumärkena inom professionell hårvård. Omsättningen 98/99 var 84,7 MSEK och vinsten efter finansnetto 14,2 MSEK. Persea driver också e-handelssatsningen hairdressershop.com i dotterbolaget NetShops med webbutiker för frisörer. Sedan juni 1999 handlas B-aktien i Persea inofficiellt via SIX-systemet. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/14/20000314BIT00030/bit0002.pdf