PERSEA presenterar ett unikt avtal med Wella, Schwarzkopf, Lóreal och Goldwell om samarbete för att hjälpa frisörer att sälja produkter via internet. Persea AB har kommit överens med Wella, Schwarzkopf, Lóreal och Goldwell om ett samarbete för att öppna Internetbutiker genom frisörer. Avtalet innebär att företagen kommer att påbörja ett logistiksamarbete för att distribuera sina produkter till slutkonsument. Dessa fyra företag representerar ca 75% av marknaden för professionella hårvårdsprodukter. Verksamheten kommer att bedrivas i det av Persea helägda dotterbolaget Persea NetShops AB och under domännamnet hairdressershop.com. Persea Netshops kommer att administrera hela processen och kommer att betala ut provision till de deltagande salongerna. I första hand skall samarbetet omfatta den svenska marknaden men förhandlingar förs för att vidareutveckla konceptet på de Skandinaviska & Europeiska marknaderna. Företagen uppskattar att man kommer att kunna knyta avtal om 1500-2000 salonger enbart på den Svenska marknaden. På denna marknad omsätter skönhetsindustrin 8 miljarder, en marknad som dessa salonger nu får tillgång till. Butikerna kommer att utvecklas och tillhandahållas av SafePay Sweden AB. Avtalet med Wella, Schwarzkopf, Lóreal & Goldwell innebär att frisörbranschen kommer att få nya möjligheter att marknadsföra sig och att sälja produkter samt att leverantörer och frisörer kommer att nå en mångdubblad kundkrets och att försäljning genom frisörer får obegränsade möjligheter, säger Richard Wikström vVD på Persea. För ytterligare information: Richard Wikström, Persea AB, telefon 08-556 02 070, richard.w@persea.se, Peter Ideström, Persea AB, telefon 08-556 02 070, peter.i@persea.se, Mikael Ohlén, SafePay Sweden AB, telefon 08-650 01 01, mikael.o@safepay.se www.safepay.se Om Persea Persea marknadsför varumärkeskoncept riktade till kvinnor på den europeiska marknaden. Omsättningen 98/99 var 84 743 MSEK och vinsten efter finansnetto 14 203 MSEK. Sedan juni 1999 handlas B-aktien i Persea inofficiellt via SIX-systemet. Om SafePay Safepay erbjuder kostnadsfria Internetbutiker med kontinuerligt stöd och uppdateringar samt ett säkert och enkelt betalningssystem mot provision på butikens försäljning. Affärsidén uttrycker SafePays vision om att skapa en komplett infrastruktur för e-handel. Företag som önskar använda nätet som distributionskanal för sina varor och tjänster ska kunna göra det på ett enkelt sätt, till mycket låg kostnad och utan tekniska hinder. ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00030/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/03/09/20000309BIT00030/bit0002.pdf