Idag inleds teckningstiden i PExA AB:s nyemission

Idag, den 10 november 2016, inleds teckningstiden i PExA AB:s (”PExA”) företrädesemission av aktier. Även allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i nyemissionen. Teckningstiden löper till och med den
24 november 2016. Vid fulltecknad nyemission tillförs PExA cirka 15,6 MSEK före emissionskostnader. PExA har på förhand erhållit teckningsförbindelser om cirka 6,4 MSEK, motsvarande cirka 41 procent av emissionslikviden och garantiteckning om cirka 5,7 MSEK, motsvarande cirka 36 procent av emissionslikviden. Totalt motsvarar teckningsförbindelser och garantiteckning cirka 77 procent av emissionslikviden. Memorandum, teaser och anmälningssedel finns att tillgå på PExAs (
www.pexa.se), AktieTorgets (www.aktietorget.se) samt Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor.

PExA verkar, med hjälp av sitt forskningsinstrument PExA 2.0, inom ett område med allvarliga sjukdomar, många drabbade, besvärliga diagnostikmetoder och höga kostnader. Vid lungsjukdomar inleds sjukdomstillståndet ofta med förändringar i de små luftvägarna varmed det finns ett stort intresse i att studera just dessa. Den kliniska forskningen som idag bedrivs inom astma och KOL befinner sig i en förändringsfas. För skarpare diagnostik, bättre monitorering av behandlingseffekter och ökade möjligheter att styra behandlingar, krävs förbättrade metoder för att karakterisera den underliggande sjukdomen och sjukdomsmekanismer med valida biomarkörer. Att via utandad luft kunna mäta och samtidigt få detaljerad information om lungans sjukdomstillstånd gör enligt styrelsen PExA-metoden attraktiv.

För att utöka och bredda användandet av metoden avser PExA att intensifiera arbetet med att förankra metoden hos ledande forskare som i sin tur genererar forskning och kliniska publikationer och därigenom bidrar till både utveckling och marknadsföring av PExAs metod. Det framtida arbetet ligger i att få fler forskargrupper att använda PExA-metoden samt upptäcka och utveckla metodens potential i olika sjukdomar och applikationer. Det kapital PExA tillförs genom nyemissionen är i första hand avsett att finansiera ökad takt respektive leveranssäkerhet avseende försäljning av produkten i Europa genom att förstärka bolagets försäljnings- och produktfunktioner och i vissa fall ingå avtal med partners/konsulter och/eller eventuellt distributörer. PExA kommer även att fortsätta arbetet med produkt-utveckling, dels i syfte att sänka tillverkningskostnader, dels för att kontinuerligt lyssna av bolagets kunder utifrån deras användning av instrumentet och leva upp till deras önskemål beträffande vidareutveckling av instrumentet.

VD Erik Ekbo kommenterar

2016 har varit ett spännande år för PExA. Våra viktigaste målsättningar har uppnåtts och det har bidragit till att utvecklingen av bolaget har tagit ett stort kliv framåt. För att utöka och bredda användandet av PExAs metod avser vi att intensifiera arbetet med att förankra metoden hos ledande forskare som i sin tur genererar forskning och kliniska publikationer och därigenom bidrar till både utveckling och marknadsföring av PExAs metod, kommenterar Erik Ekbo, VD i PExA AB.

Erbjudandet i sammandrag

Företrädesrätt: Sista dag för handel i PExAs aktie inklusive rätt att erhålla teckningsrätter var den 2 november 2016 och första dag exklusive rätt att erhålla teckningsrätter var den 3 november 2016. Avstämningsdag var den
4 november 2016.

För varje befintlig aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Innehav av elva (11) teckningsrätter berättigar till teckning av fyra (4) nya aktier.

Teckningstid: 10 – 24 november 2016

Teckningskurs: 6,35 SEK per aktie.

Erbjudandets omfattning: Företrädesemissionen omfattar högst 2 460 212 aktier, motsvarande 15 622 346,20 SEK. Även allmänheten ges möjlighet att teckna aktier i företrädesemissionen.

Antal aktier innan företrädesemission: 6 765 588 aktier.

Värdering: Cirka 43 MSEK (pre-money).

Handel med teckningsrätter: Handel med teckningsrätter kommer att ske på AktieTorget under perioden
10 – 22 november 2016.

Handel med BTA: Handel med BTA (Betald Tecknad Aktie) kommer att ske på AktieTorget från och med den
10 november 2016 fram till dess att Bolagsverket har registrerat företrädesemissionen. Denna registrering beräknas ske i slutet av december.

Teckningsförbindelser och garantiteckning: Bolaget har erhållit teckningsförbindelser om cirka 6,4 MSEK, motsvarande cirka 41 procent av emissionslikviden och garantiteckning om cirka 5,7 MSEK, motsvarande cirka 36 procent av emissionslikviden. Totalt motsvarar teckningsförbindelser och garantiteckning cirka 77 procent av emissionslikviden.

Memorandum (innehållande fullständiga villkor och anvisningar), teaser och anmälningssedel finns att tillgå på bolagets (www.pexa.se), AktieTorgets (www.aktietorget.se) och Sedermera Fondkommissions (www.sedermera.se) respektive hemsidor.

Investerarträffar

I samband med företrädesemissionen kommer bolaget att närvara vid investerarträffar för att informera om bolaget och sina framtidsplaner. Investerarträffarna är gratis att närvara vid och det bjuds på lättare förtäring. För ytterligare information om träffarna vänligen besök Sedermera Fondkommissions hemsida (www.sedermera.se) eller kontakta Sedermera Fondkommission på telefon 040-615 14 10, eller e-post via anmalan@sedermera.se.

Datum och tid Arrangemang Plats Anmälan
14 november 2016, kl. 08.00- 08.30 Aktiespararna, Stora Aktiedagen Svenska MässanSal E2 Anmälan sker via www.aktiespararna.se/storaaktiedagen
14 november 2016, kl. 20.00-21.00 Aktiespararna Hotell Marina Plaza Helsingborg, Kungstorget 6, Helsingborg Anmälan sker till event@aktiespararna.se
18 november 2016, kl. 11.40-13.00 Lunchträff med Sedermera Fondkommission Norra Vallgatan 64, Malmö  Anmälan sker tillanmälan@sedermera.se
21 november 2016, Kl. 11.40-13.00 Lunchträff med Sedermera Fondkommission Elite Park Avenue Hotel, Kungsportsavenyen 36, Göteborg  Anmälan sker tillanmälan@sedermera.se

Finansiell rådgivare

Sedermera Fondkommission är finansiell rådgivare till PExA i samband med företrädesemissionen.

För frågor med anledning av nyemissionen, vänligen kontakta:
Sedermera Fondkommission
E-post: info@sedermera.se

E-post:
erik@pexa.se

Denna information är sådan information som PExA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 november 2016.

PExA AB (556956-9246) utvecklar och marknadsför ett forskningsinstrument med där tillhörande produkter och tjänster till lungforskare för enkel och icke-invasiv provtagning, i syfte att studera luftvägssjukdomar som exempelvis astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL. Provtagning med PExA kan användas till att upptäcka lungsjukdomar i ett tidigt skede. Provet kan liknas vid ett ”blodprov för de små luft­vägarna”. Syftet är att underlätta utveck­lingen av tillförlitlig och mer individualiserad diagnos, övervakning och behandling av luftvägssjukdomar. Den ursprung­liga idén och forskningen bakom metoden kommer från enheten för Arbets- och miljömedicin vid Sahlgrenska akademin inom Göteborgs universitet. Den kommersiella verksamheten startade 2010 med stöd av GU Ventures inkubator och bolaget är grundat av uppfinnare, nyckelpersoner, affärsänglar och GU Ventures. Bolagets B-aktie är noterad på AktieTorget.