Konsortium förvärvar del av GU Ventures aktiepost i PExA

PExA AB (”PEXA”) meddelar härmed att ett konsortium bestående av befintliga delägare, inklu­derat styrelseledamöter och ledning, har utökat sitt ägande i PExA genom att förvärva en tredjedel av GU Ventures aktiepost. Transaktionen omfattar totalt 310 801 aktier, varav 14 000 A-aktier och 296 801 B-aktier, motsvarande ca 3% av kapitalet och av rösterna.

PExAs banbrytande metodologi och forskningsinstrument för att studera luftvägssjukdomar, som till exempel astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, KOL, används numera av forskargrupper i flera länder och vid en amerikansk federal myndighet samt i samarbetet med det globala läkemedelsbolaget AstraZeneca. Köparna som utgör konsortiet bedömer verksamheten som lovande med stor internationell tillväxtpotential.

Konsortiet består av nio personer, såsom investerarna Stefan Lundgren, John Andersson Moll, Peter Nilsson tillsammans med styrelsens ordförande Claes Holmberg, styrelseledamöterna Anna-Carin Olin, Lena Kajland-Wilén och Bertil G Larsson, samt ledningen med VD Erik Ekbo och CTO Svante Höjer. Alla har varit delägare i bolaget och många av dem har investerat vid flera tillfällen. De har god kunskap om PExAs affärsstrategi och framgångar.

- Vi bedömer konsortiet som strategiskt viktiga aktieägare i PExA, då de har stor erfarenhet och kompetens inom verksamhetsområdet dels som nyckelpersoner, dels som hängivna och långsiktiga investerare. Styrelseledamö­terna och ledningen är dessutom dagligdags engagerade i bolagets utveckling. Vi har av dessa skäl sett det som mycket positivt att kunna sälja en tredjedel av GU Ventures innehav till dessa aktieägare, som därmed har befäst sina långsiktiga ägar­engagemang i bolaget genom förvärvet av GU Ventures A- och B-aktier, säger Klementina Österberg, VD för GU Ventures AB.

GU Ventures, som helägt statligt holdingbolag knutet till Göteborgs universitet, har som första investerare och inkubator stöttat PExA sedan 2010 och arbetat dedikerat med företagsutvecklingen tillsammans med grundare, personal, styrelse och andra investerare. GU Ventures har som uppgift att stötta företag i startskeden och lämna över till privata kapital­marknaden när företagen har kommit ut på sin marknad. Nu kan GU Ventures konstatera att PExA har uppnått detta mål och GU Ventures tar möjligheten att tack vare transaktionen återanvända sitt investeringskapital inkl. avkastning till nya företag i tidig fas. I portföljen finns 50 andra start-up företag, framför­allt inom life science sektorn och inom miljö, energi, livsmedel, IT, mm.

- Vi är mycket nöjda med att ha kunna genomföra denna affär. Vi tror fortsatt mycket på PExA naturligtvis och känner att det är nu en ännu roligare fas som inleds när PExA har kommit ut på markna­den, säger Anna-Carin Olin, styrelseledamot och grundare för PExA AB.

Efter genomförd transaktion uppgår GU Ventures innehav i PExA till 606 244 aktier, varav 78 500 A-aktier och 527 744 B-aktier, motsvarande 6,6 procent av kapitalet och 10 procent av antalet röster.

Erik Ekbo, VD PExA AB

Klementina Österberg, VD GU Ventures AB