Kort lägesrapport: PExA uppstart Horizon 2020

PExA AB (”PExA”) har i dagarna genomfört kick-off möten för European Commission Horizon 2020 Fas I. PExAs studie om förutsättningarna för att genomföra ett omfattande program rörande "Biomarkörer för luftvägssjukdomar detekterbara i utandad luft genom ett nytt teknologiskt instrument för forskning och sjukvård”, startades upp med planeringsmöten ihop med en särskilt utsedd EU-coach och den internationella konsultfirma som PExA anlitat och som har lång erfarenhet av att genomföra omfattande EU-finansierade utvecklingsprogram. Enligt tidsplanen ska Fas I studien slutföras och avrapporteras under andra kvartalet 2017.

Under slutet av 2016 valde den Europeiska kommissionen PExAs projekt "Biomarkörer för luftvägssjukdomar detekterbara i utandad luft genom ett nytt teknologiskt instrument för forskning och sjukvård” för finansiering genom forskning- och innovationsprogrammet Horizon 2020. Efter noggrann utvärdering av EU-kommissionen fick endast sex procent stöd för sina projekt, varav PExA var ett av dessa.

Läs mer om PExAs EU-projekt: http://cordis.europa.eu/project/rcn/206530_en.html

Parallellt förbereder bolaget att lämna in en mer omfattande Fas 2 ansökan, vilket om det beviljas, kan komma att resultera i att ytterligare betydande finansiering erhålls. Ett Fas 2 program kan EU finansiera med upp till 2,5 MEUR.

Under första kvartalet 2017 kommer PExA planenligt att installera två PExA 2.0 system till nya kunder i USA och Sverige som beställt produkterna sedan tidigare.