PExA: Posterpresentation under årets Fraunhofer-seminarium

PExA AB (”PExA”) meddelar att en poster som beskriver resultat från en proteomics baserad analys av PEx-prover har accepterats för presentation vid Fraunhofer-seminariet "Models of Lung Disease" i Hannover 18-19 januari 2018. Seminariet arrangeras av Fraunhofer ITEM i samarbete med Tysklands Center för Lungforskning.

Vid årets upplaga av Fraunhofer-seminariet som går av stapeln i Hannover, Tyskland, den 18-19 januari 2018 presenteras en poster med resultat från en genomförd studie. Forskare från AstraZeneca och Arbets- och miljömedicin vid Göteborgs Universitet har i studien påvisat att PEx-prover innehåller biomarkörer, som är relevanta för luftvägssjukdomar.

Fraunhofer-seminariet samlar cirka 100 deltagare från industri och akademi. Mötet fokuserar på prediktiva sjukdomsmodeller för de olika luftvägssjukdomar som drabbar människor. Fraunhofer ITEM (Institute for Toxicology and Experimental Medicine) är bland Europas ledande organisationer inom tillämpad forskning.

Postern kommer presenteras av Jörgen Östling, (PhD). Jörgen har en lång vetenskaplig karriär från AstraZeneca och har nyligen påbörjat sin anställning på PExA som ’Manager, Biochemical Analysis and Research’.

Titel på postern är: Exploring particles from exhaled air as a new source for protein biomarkers from the airways.