PExA AB genomför affär med AMM

PExA AB (”PExA”) meddelar att bolaget erhållit en beställning på utrustning för omgående leverans till ett värde om 235 000 SEK från Avdelningen för Arbets- och miljömedicin, AMM, Sahlgrenska Akademin i Göteborg. Affären innebär att AMM, som i sin ägo har nio funktionsprototyper, PExA 1.0, uppgraderar en av dessa till PExA 2.0.

Forskargruppen ”Biomarkörer och luftvägsinflammation” på AMM, som leds av Professor Anna-Carin Olin, upphovsman bakom och styrelseledamot i PExA, äger sedan tidigare nio exemplar av funktionsprototypen PExA 1.0. Eftersom varje funktionsprototyp motsvarar ett substantiellt ekonomiskt värde vill avdelning ta till vara värdefulla och fullt användbara komponenter i dessa instrument. AMM köper därför komponenter av PExA för uppgradering av befintligt system till PExA 2.0, för omgående leverans och för vilka AMM betalar 235 000 SEK. Genom att behålla komponenter från PExA 1.0 sparar AMM 100 000 SEK jämfört med att köpa ett komplett system. För PExA innebär det att bolaget sparar motsvarande summa genom att inte behöva köpa in de nämnda komponenterna från underleverantörer.

VD Erik Ekbo kommenterar
– Vi är väldigt glada över att vi nått en fullt affärsmässig överenskommelse med AMM, som ger dem chansen att byta ut en av de tidigare funktionsprototyperna mot den modell vi tagit fram för försäljning på den internationella marknaden. Det är viktigt att AMM har den senaste versionen att arbeta med i forskningen och inte minst att visa upp när det kommer forskare från andra länder på besök, kommenterar PExAs VD, Erik Ekbo.

Denna information är sådan information som PExA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 november 2016.