PExA AB Halvårsrapport 1 jan - 30 juni 2017

Styrelsen och verkställande direktören för PExA AB avger härmed halvårsrapport för det första halvåret 2017.

Sammanfattning av halvårsrapport

Första halvåret (2017-01-01 – 2017-06-30)

•  Nettoomsättningen uppgick till 848 088 SEK (0).
  •  Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 909 286 SEK (-1 602 951).
  •  Resultatet per aktie uppgick till -0,32 SEK (-0,17) före utspädning och -031 SEK (-0,17) efter utspädning.
  •  Soliditeten uppgick till 95,0 % (90,3).

Andra kvartalet (2017-04-01 – 2017-06-30)

•  Nettoomsättningen uppgick till 15 800 SEK (0).
  •  Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 653 153 SEK (-964 618).
  •  Resultatet per aktie uppgick till -0,18 SEK (-0,10) före utspädning och -0,18 SEK (-0,10) efter utspädning.

Resultatet per aktie: Periodens resultat dividerat med 9 225 800 aktier per 2017-06-30.

Soliditet: Eget kapital dividerat med totalt kapital.

Belopp inom parantes: Jämförande period föregående år.

Med ”Bolaget” eller ”PExA” avses PExA AB med organisationsnummer 556956-9246.

Väsentliga händelser under det andra kvartalet 2017

•  Ett pilotprojekt vid Thoraxkliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund inleds efter leverans av PExA 2.0.
  •  PExA meddelar justerat förslag till styrelse i PExA. Styrelsen föreslår nyval av Jan Pilebjer som styreledamot vid årsstämma den 5 maj 2017 samtidigt som Klementina Österberg lämnar sitt uppdrag som styrelseledamot i Bolaget.
  •  PExA publicerar kommuniké från årsstämma, vilken hölls den 5 maj 2017. Kommuniké finns tillgänglig på PExAs (www.pexa.se) och AktieTorgets (www.aktietorget.se) respektive hemsidor.
  •  PExA meddelar att ett konsortium bestående av befintliga externa delägare, samt styrelse­ledamöter och ledning, har utökat sitt ägande i PExA genom att förvärva en tredjedel av GU Venture AB:s aktiepost. Transaktionen omfattar totalt 310 801 aktier, varav 14 000 A-aktier och 296 801 B-aktier, motsvarande cirka 3 procent av kapitalet och av rösterna.

Övriga händelser under det andra kvartalet 2017

•  En internationell arbetsgrupp inom ERS (European Respiratory Society), tar med PExAs metod i sina nya rekommendationer för tillämpning av mätprocedurer för biomarkörer i utandningsluft. Arbetet syftar till att standardisera metoder och uppnå mer jämförbara data för användning i klinisk praxis.
  •  I en nyligen publicerad studie har forskare från Göteborgs universitet visat hur varierande andningsmanövrar vid insamling med hjälp av PExA ger prov från olika delar av luftvägsträdet; från de allra minsta perifera luftvägarna eller från de centrala luftvägarna. Detta möjliggör för forskare att studera specifika delar av lungorna i olika sammanhang. Studien visar även på goda möjligheter att korta ner insamlingstiden med hjälp av viss andningsteknik.
  •  PExA deltar i ett exklusivt internationellt forskarmöte i Lissabon, Portugal. Under mötet fick Bolaget möjligheter att presentera sin teknologi och metod för insamling av material från utandningsluften, för forskare inom ett för Bolaget nytt område: intensivvården. På mötet deltog internationellt ledande kliniker som visade intresse och såg potential i Bolagets teknologi för sin forskningsverksamhet.
  •  PExA lämnar in slutrapport till Europeiska kommissionen avseende Bolagets Fas 1-förstudie.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

•  PExA meddelar att Thoraxkliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund beställer sitt andra produktsystem, PExA 2.0. Det första levererades i början av 2017. Ordervärdet på det nya systemet uppgår till ca 335 000 kr och leverans ska enligt plan ske under tredje kvartalet 2017. Ordern är den andra beställningen PExA erhåller från Thoraxkliniken vid Skånes universitetssjukhus i Lund. I december 2016 beställde Thoraxkliniken sitt första PExA 2.0 system och inledde ett pilotprojekt inom biomarkörsforskning kring lungtransplantation. Nu väljer kliniken att utöka kapaciteten att studera biomarkörer.

Övriga händelser efter periodens utgång

• PExA meddelar att Bolaget har accepterats för medverkan på mötet ”New collaboration opportunities to develop low cost diagnostic tools in asthma” som för första gången arrangeras i London den 17 juli 2017. Mötet syftar bland annat till att få prioritet inom NHS, National Health Service, för satsningar på astmabiomarkörer för förbättrad diagnostik. NHS är den statliga organisation som ansvarar för den offentliga sjukvården i Storbritannien.

VD Erik Ekbo kommenterar

PExA har haft ett händelserikt andra kvartal och det har nu blivit dags att avlägga kvartalsrapport. Jag tar därför tillfället i akt att kommentera några av det andra kvartalets mest väsentliga händelser och berätta om Bolagets utveckling.

Som tidigare meddelat har vi sålt ett av våra PExA 2.0-system till Skånes universitetssjukhus i Lund. I april 2017 kunde vi meddela att Thoraxkliniken vid universitetssjukhuset i Lund har inlett ett pilotprojekt med PExA 2.0. Instrumentet ska framför allt användas inom forskning kring lungtransplantation. Det som begränsar överlevnaden vid lungtransplantation idag är avstötning så kallad chronic allograft dysfunction (CLAD). Det finns enligt Dr. Sandra Lindstedt-Ingemarsson, Docent och Biträdande Överläkare i thoraxkirurgi och projektledare för klinisk och experimentell lungtransplantation vid Lunds universitetssjukhus, ett stort behov av icke-invasiva diagnostiska och prognostiska markörer för CLAD inom lungtransplantation.

Vår teknologi för att samla in material från de minsta luftvägarna, vilka tidigare varit oåtkomliga, kan potentiellt vara till hjälp för att diagnosticera CLAD i ett tidigare skede och de första försöken har varit mycket lovande. Vi är glada över att en ledande klinik som Thoraxkliniken vid Skånes universitets­sjukhus i Lund har tagit detta initiativ och vi hoppas och tror att PExA 2.0 ska bidra till att Thoraxkliniken erhåller ny kunskap om de små luftvägarnas inverkan, vilket på sikt kan ge vägledning och input till klinisk nytta. För vår del innebär samarbetet att PExA, utöver inriktningen mot bl.a. KOL och astma, nu även prövas inom helt nya applikationsområden. I skrivandets stund har vi mottagit en order på ytterligare ett instrument till Thoraxkliniken vid universitetssjukhuset i Lund vilket vi tolkar som ett tecken på den nytta man ser i vår teknologi.

I oktober 2016 informerade vi om att Europeiska kommissionen valt ut PExAs Fas 1-förstudie för finansiering genom forsknings- och innovationsprogrammet Horizon 2020. Studien inleddes i januari 2017 och i början av juni 2017 slutfördes förstudien och slutrapporten lämnades vid detta skede in till Europeiska kommissionen. Att vi nu lämnat in slutrapporten möjliggör ansökan om stöd för nästa fas, Fas 2, vilket är själva forsknings- och utvecklingsprogrammet.

Det är glädjande att PExA är en av de metoder som diskuteras vid enande om ett gemensamt internationellt dokument för standardisering. PExAs metod för insamling av partiklar genom utandningsluft har använts av en internationell arbetsgrupp inom ERS (European Respiratory Society), vilka har utvecklat nya rekommendationer för tillämpning av mätprocedurer för biomarkörer i utandningsluft. Syftet är att standardisera metoder och uppnå mer jämförbara data för användning i klinisk praxis. Arbetsgruppen, som omfattar cirka 40 kliniker och forskare med kompetens inom utandade biomarkörer, har genomfört en omfattande litteraturöversikt av publicerade studier om metoder för andningstest. Rapporten fokuserar kring fyra olika metoder varav PExAs metod är en av dessa. Även om dokumentet inte är avsett att ge klinisk vägledning om diagnos och hantering av sjukdomar är detta ett viktigt steg för att vi på sikt skall kunna nå den övergripande målsättningen att biomarkörer i utandningsluft skall komma till klinisk nytta för patienter.

Under kvartalet har vi även deltagit på ett antal forskarmöten, däribland i Lissabon, där vi fick möjlighet att presentera vår teknologi och metod inom ett för oss nytt område; intensivvården. För PExA var det en god möjlighet att få demonstrera instrument och inleda samtal om teknologins plats inom intensivvårdsforskning. Vidare fick vi i juli 2017 möjlighet att delta i ett nyskapande astmamöte i London. Mötet samlade ledande akademiker, små- och medelstora företag, läkemedelsbolag och finansieringsorganisationer, i syfte att anta utmaningen att utveckla nya diagnostiska instrument som passar för framtidens hälso- och sjukvård. För oss var det ett lysande tillfälle att få insikter från ledande forskare inom astmafenotyper och för att skapa nya kontaktytor i Storbritannien.

Slutligen har ett investerarkonsortium, bestående av styrelseledamöter, ledning och en grupp aktieägare förvärvat en tredjedel av GU Venture AB:s aktiepost. Det har gett bolaget strategiskt viktiga aktieägare som är hängivna och långsiktiga investerare respektive nyckelpersoner, och som besitter lång erfarenhet och stor kompetens inom bolagets verksamhetsområde.

Göteborg, 2017-08-25

Erik Ekbo

Denna information är sådan information som PExA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 25 augusti 2017.