PExA får sin första order från USA

PExA AB (”PExA”), som säljer ett forskningsinstrument, vilket möjliggör att man via utandningsluft kan detektera potentiella biomarkörer för luftvägssjukdomar, har erhållit en order från en amerikansk myndighet värd ca 450 000 SEK. Ordern är på ett komplett system, PExA 2.0 och installation är planerad att ske under första kvartalet 2017.

VD Erik Ekbo kommenterar
– Vi är väldigt glada över att se den första beställningen från en amerikansk federal myndighet och vi får därigenom även en viktig referenskund på denna stora och strategiskt betydelsefulla marknad. Affären möjliggör att vår nya kund nu får möjlighet, att i olika forskningsrelaterade pilotprojekt, samla material från de minsta luftvägarna vilka tidigare varit oåtkomliga, kommenterar Erik Ekbo, VD i PExA AB. Vi uppnådde vår målsättning att sälja fem instrument på den europeiska marknaden under 2016. Att det första avslutet under det nya året blev en affär med USA ändrar inte vårt fokus på Europa. Det skapar naturligtvis nya möjligheter som kan ge ringar på vattnet att bolagets metod nu kommer att användas i forskningen vid en amerikansk myndighet, kommenterar VD vidare.

Denna information är sådan information som PExA AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 24 januari 2017.