Fred Hassan vald till Årets Koncernchef

Financial Times ger pris till Pharmacia & Upjohns Fred Hassan som Årets Koncernchef (CEO of the Year) - ger också pris till Pharmacia & Upjohn för ett innovativt program med hälsoinformation riktad till allmänheten Pharmacia & Upjohns koncernchef Fred Hassan utsågs i förra veckan i New York City till 1999 års CEO of the Year, vid Financial Times utdelning av globala priser för läkemedelsindustrin. Genom sitt val av Fred Hassan som årets koncernchef visar Financial Times sin uppskattning av Pharmacia & Upjohns långtgående omvandling, liksom av företagets strategiska vision, ledarskapsstil och innovativa strategier. Fred Hassan utsågs till koncernchef för Pharmacia & Upjohn i maj 1997 och har under de gångna två åren lett företagets 'turnaround', bland annat med hjälp av lyckade lanseringar av nyckelprodukter och av goda försäljningsresultat på viktiga marknader som USA och Japan. När Fred Hassan tog emot priset som CEO of the Year, på vägnar av alla 30 000 anställda inom Pharmacia & Upjohn, sade han: "För två år sedan fanns det folk som var skeptiska till att vi skulle klara av att åstadkomma en 'turnaround'. Nu har det gått två år och vi har visat att skeptikerna hade fel, tack vare det intensiva och engagerade arbete som alla våra anställda runt om i världen har lagt ned." Pharmacia & Upjohn fick också Financial Times pris för bästa innovativa marknadsföring, för sitt program i Storbritannien för spridning av kunskap om problemet med överaktiv urinblåsa. För ytterligare information: Sören Densjö, Informationschef, Pharmacia & Upjohn AB, tel 08 - 695 4597 eller tel 070 - 585 0525 ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00160/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/08/19991108BIT00160/bit0002.pdf