P&U Diagnostics AB inleder samarbete med japanskt instrumentföretag

P&U Diagnostics AB inleder samarbete med japanskt instrumentföretag Pharmacia & Upjohn Diagnostics AB meddelar att företaget skrivit på ett samarbetsavtal med Aloka Co Ltd för att utveckla och producera ett avancerat diagnostiksystem för blodprovstestning avseende allergi. Aloka Co Ltd är ett välrenommerat japanskt instrumentföretag som utvecklar och producerar instrument inom området medicinsk utrustning. Som ett resultat av överenskommelsen väntas det första instrumentet avsett för stora japanska kunder finnas på marknaden i slutet av år 2000. " Ur strategisk synvinkel är detta ett mycket viktigt avtal för oss. Vi har försäkrat oss om ett fortsatt starkt flöde av nya effektiva instrument till våra viktiga kunder i Japan och även globalt", säger Magnus Lundberg, VD för Pharmacia & Upjohn Diagnostics AB. Pharmacia & Upjohn Diagnostics AB är baserat i Uppsala och är världens ledande leverantör av in vitro (blodprov ) allergitester med sitt UniCAP® system. Företaget är även verksamt inom området autoimmunitet. För ytterligare information kontakta: Håkan Englund, Vice President, Business Development & Licensing, Pharmacia & Upjohn Diagnostics AB, Uppsala tel 018-165336, 070-516 5226 Thomas Uhlin, Vice President, Project Management, Pharmacia & Upjohn Diagnostics AB, Uppsala Tel. + 018-164922, 070-533 5137 http://www.pharmaciaupjohn.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/01/19991101BIT00510/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/01/19991101BIT00510/bit0002.pdf