Pharmacia får godkännande för marknadsföring av Aromasin i Japan

Pharmacia får godkännande för marknadsföring av AROMASIN i Japan Ansökan också inlämnad för registrering av eplerenon mot högt blodtryck Aromasin (exemestan-tabletter) 25 mg en gång dagligen har blivit godkänt av det japanska hälsovårdsministeriet för behandling av bröstcancer hos kvinnor som genomgått klimakteriet. Aromasin har studerats för behandling av kvinnor som genomgått klimakteriet med avancerad eller återkommande bröstcancer som inte gått tillbaka efter anti- östrogenbehandling. "Godkännandet i Japan förstärker tilltron till Aromasin som ett viktigt läkemedel mot bröstcancer inom den globala onkologin", sade Gabe Leung, Group Vice President inom Pharmacias globala cancerverksamhet. "Aromasin är nu godkänt i 49 länder, inklusive USA och Japan, de största läkemedelsmarknaderna i världen. Detta innebär att Aromasin nu bidrar starkt till Pharmacias globala verksamhet inom onkologiområdet." Aromasin fick sitt första godkännande i Storbritannien 1998 och lanserades 2000 i USA, där indikationen är behandling av avancerad bröstcancer hos kvinnor som genomgått klimakteriet när sjukdomen inte svarat på behandling med tamoxifen. På grund av sin verkningsmekanism bör Aromasin inte ges till kvinnor som inte genomgått klimakteriet. Pharmacia meddelar också att en ansökan om registrering nyligen inlämnats till de japanska myndigheterna, avseende substansen eplerenon som är under klinisk prövning, för behandling mot högt blodtryck. Eplerenon är den andra ansökan om registrering som Pharmacia inlämnat i Japan under 2002, efter den ansökan som inlämnades under första kvartalet och som gällde tolterodin-depotkapslar (Detrol LA/Detrusitol SR) för behandling av överaktiv blåsa. Kontaktperson för media Paul Fitzhenry, Tel +1 908 901 8770 Kontaktperson för finansanalytiker Linda C. Heller, Tel +1 908 901 8853 Pharmacia är ett av världens tio största läkemedelsföretag, med ett dotterbolag som är ett av världens främsta lantbruksföretag. Pharmacias innovativa läkemedel och andra produkter räddar liv och förbättrar människors hälsa och välbefinnande. De 59.000 anställda i Pharmacia arbetar tillsammans med många andra intressenter för att öka livskvaliteten för människor runt om i världen och för att skapa lösningar för framtidens hälso- och sjukvård. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/12/20020712BIT00620/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/12/20020712BIT00620/wkr0002.pdf