Philips OLED+ 903 vann OLED-blindtest

21 november 2018 – AV Forums läsare har för andra gången röstat fram Philips som vinnare i ett OLED-test med flera TV-tillverkare. De bästa OLED-apparaterna presenterades blint för publiken för att undvika att uppfattningar om varumärket skulle påverka bedömningen.

Philips OLED+ 903 vann både detta blindtestet och ett annat blindtest av den ledande tyska audio/video-tidningen Video Magazine i oktober.

Båda testerna utformades för att kunna jämföra olika bildprocessorer hos fyra större TV-tillverkare. De fyra 65-tummarna som deltog var OLED+ 903, Sony AF9, Panasonic FZW802 och LG C8. Alla var maskerade så att de 37 AV Forums-läsarna och 35 Video Magazine-läsarna inte kunde se vilken apparat som var vilken innan de röstade.

För att göra tävlingen ännu mer rättvis hade alla fyra TV-apparater inför testet kalibrerats enligt samma standard. Kalibreringen genomfördes av experter på AV Forums redaktion. Avsikten var att de grundläggande tekniska skillnaderna mellan tillverkarna skulle märkas tydligare.

En stor mängd olika typer av innehåll, sammanlagt 11 olika klipp, användes. Klippen spelades upp två gånger var från en media-PC, streamat från Netflix eller via 4Kblu-ray från X-box One X.

Resultatet för den kalibrerade delen av testet var att Philips OLED+ 903 vann drygt 32% av rösterna, före Sony med 24%. Panasonic och LG kom jämsides, med 13% var.

Därefter ställdes apparaterna in på ‘vivid’ eller ‘dynamic’ mode, eftersom detta är den inställning som tillverkarna använder för att visa upp sina bildprocessorers bästa prestanda. Det blir då möjligt att göra direkta jämförelser mellan tillverkarnas bildprocessorteknik.

Publiken fick återigen se samma elva klipp på samma sätt. Resultatet blev då ännu tydligare, med 56% som valde Philips OLED+ 903 medan Sony kom på andra plats med 17% av rösterna.

Danny Tack, Philips chef för produktstrategi och planering, kommenterade testresultaten:

”Detta är vårt tredje blindtest och det genomfördes i två länder med specialintresserade läsare av två olika magasin. Philips OLED har vunnit varje test, och med väldigt likartade resultat varje gång. Det gäller inte bara i Vivid-mode, där du kan se hur bra P5-bildprocessorn faktiskt är, inte minst vår nya funktion Perfect Natural Reality, utan dessutom när den kalibrerats av oberoende experter. Vi kunde inte önskat ett bättre resultat än det här”.

OLED+903 har inte bara andra generationens P5-bildprocessor och Perfect Natural Reality utan är dessutom den första Philips TV med ett ljudsystem som utvecklats tillsammans med ljudexperterna Bowers & Wilkins.

OLED+903 finns tillgänglig i 55” och 65” för 26 995 respektive 36 995 kronor.

Mediakontakt:

Michael Falk
michael.falk@agerapr.se

Produktrelaterade frågor:

Pär Josefsson
Par.josefsson@tpv-tech.com

Om TP Vision

TP Vision är ett företag som marknadsför produkter inom ljud och visuell digital underhållning. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför Philips TV-apparater i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Sydamerika, Indien och i utvalda länder i Stillahavsregionen samt ljudprodukter i hela världen. Vi gör detta genom att kombinera vår designexpertis och Philips innovativa tradition med den operationell styrkan, flexibiliteten och snabbheten hos TPV-teknologin. Med dessa kombinerade styrkor tar vi högkvalitativa tv-apparater till marknaden. De har smarta funktioner, är lätta att använda och har en sofistikerad design. Vi tror på att skapa produkter som erbjuder en överlägsen upplevelse för ljud och bild konsumenter. Philips TV är genom TP Vision en global ledare inom hotell- och resebranschen. TP Vision är Philips TV:s exklusiva licensinnehavare för de delar av världen som räknades upp här ovanför och för Philips ljudprodukter globalt. TP Vision har nära 2 000 anställda runt om i världen och ägs till 100 % av TPV, en av världens ledande bildskärms- och LCD-tillverkare, som även säljer och marknadsför Philips TV i Kina. TPV har i många år med hjälp av stordriftsfördelar och kärnkompetenser inom forskning & utveckling, tillverkning, effektiv logistik och kvalitet lyckats öka sin tillväxt.