• Phone Family/

Phone Family, snabbväxande företag inom telekomretail, genomför nyemission och ägarspridning samt ansöker om listning på NASDAQ OMX First North

Stockholm 2014-05-08

Styrelsen för Phone Family AB har beslutat att ansöka om anslutning av Bolagets aktier till NASDAQ OMX First North. I samband med listningen kommer Phone Family genomföra en nyemission av aktier om 25 MSEK samtidigt som Bolagets aktieägare erbjuder befintliga aktier om sammanlagt 25 MSEK.

Phone Family säljer abonnemang och hårdvara, som mobiltelefoner, surfplattor och datorer med tillbehör, till konsument genom butiker som placeras på öppna ytor i köpcentrum och gallerior mitt i kundflödet. Phone Family samarbetar med telekomoperatörer som tillhandahåller tjänsterna och finansierar hårdvaran åt konsumenten.

Företaget har sedan starten den 4 augusti 2010 gått från 0 till 27 butiker, från 0 till 144 anställda, från 0 till 260 miljoner i rullande tolvmånadersomsättning. Phone Family har en målsättning att ha 35 butiker vid utgången av 2014.

"2013 omsatte vi 249 miljoner vilket är en ökning med 87% jämfört med 2012. Dessutom lyckades vi växa med god lönsamhet, 2013 uppgick rörelsemarginalen till 6%." säger bolagets VD och en av grundarna Jon Hjertenstein.

Phone Familys affärsmodell är resurseffektiv och rörelsemarginalerna är för branschen höga. Det är en konsekvens av att Phone Family har standardiserat och effektiviserat varje affärskritisk process inom företaget: butikerna är mindre kostsamma att bygga och ingen marknadsföring behövs tack vare läget och försäljningssättet.

"Vi har hittat en affärsmodell som bevisligen fungerar. Vårt sätt att sälja och vår effektiva organisation gör att vi tagit marknadsandelar från våra konkurrenter genom åren." säger Jon Hjertenstein.

Han fortsätter och kommenterar nyemissionen: "Vi gör noteringen för att kunna öka vår expansionstakt ytterligare. Vi vill växa och bli den störst oberoende återförsäljaren inom telekom i Norden. Vår resa har bara börjat och närheten till kapitalmarknaden kommer att göra expansionen snabbare och lättare."

Remium Nordic AB (”Remium”) är finansiell rådgivare och Setterwalls Advokatbyrå AB är legal rådgivare med anledning av Erbjudandet och anslutningen av Bolagets aktie till First North. Avanza Bank AB är retail-distributör i Erbjudandet. Remium kommer att vara Bolagets Certified Adviser och likviditetsgarant i Bolagets aktier.

Anmälning och erbjudande

• Försäljningspris: 18 SEK per aktie

• Erbjudande: 25 MSEK nyemission och 25 MSEK försäljning av befintliga aktier

• Övertilldelningsoption: 10 MSEK av befintliga aktier

• Marknadsvärde: 180 MSEK (före nyemission)

• Anmälningsperiod: 12 maj – 23 maj 2014

• Beräknad första dag för handel på First North: 9 juni 2014

Prospekt

Prospekt och anmälningssedel finns tillgängliga på Remiums hemsida (www.remium.com) och Phone Familys hemsida (www.phonefamily.se) från och med torsdagen den 8 maj 2014. Tryckt prospekt och anmälningssedel kommer att kunna erhållas från Phone Family från och med måndagen den 12 maj.

För frågor kontakta:

Jon Hjertenstein, VD +46 (0)732 03 81 00